TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.61788

Abstract

The article presents the synthesis of a research that aimed to understand and critically analyze the process of entrepreneurship of public education in the state of Goiás. Through bibliographical research and documentary analysis based on the theoretical-methodological framework of dialectical historical materialism, we analyzed the main programs implemented by the State Department of Education, Culture and Sports that materialized the “Pact for Education”, a set of reforms proposed by this secretariat in 2011. The results of the research point to the creation of new forms of control and conformation of teaching work to certain political and pedagogical conceptions, whose genesis are in the neoliberal educational agenda propagated mainly by the World Bank.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosivaldo Pereira de Almeida, Universidade Estadual de Goiás(UEG), Cidade de Goiás, Goiás, Brasil, rosivaldo2705@hotmail.com

Doutor em Educação pela UFG (Conceito 5 na CAPES), mestre em educação pela UFG, especialista em História Cultural pela Faculdade de História da UFG, especialista em Docência Universitária pela Universo/Campus Goiânia, se licenciou em História.

Sandra Valéria Limonta Rosa, Universidade Federal de Goiás(UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, sandralimonta@gmail.com

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (UNESP/Marília), doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG), realizou estágio pós-doutoral em Educação na Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC GO). Professora associada da Universidade Federal de Goiás (UFG) na Faculdade de Educação.

Published

2021-01-15

How to Cite

ALMEIDA, R. P. de; ROSA, S. V. L. TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 45, n. 3, p. 1017–1029, 2021. DOI: 10.5216/ia.v45i3.61788. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61788. Acesso em: 17 jul. 2024.