A HISTORICAL-CULTURAL ANALYSIS OF THE ACADEMIC PRODUCTIVE PROFILE IN A GRADUATE PROGRAM IN EDUCATION .

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.61479

Abstract

This work aims to analyze the academic productive profile of students of a graduate program stricto sensu in education in order to identify possible indicative aspects of mental illness in this context. The study consists of a survey research with interpretation of quantitative data based on the constructs of the historical-cultural matrix. It was possible to identify that the academic production profile of the research participants does not correspond to what is idealized by CAPES. Most of them do not have exclusive dedication to study for master's or doctoral degrees, do not have enough time to meet the requirements, and have difficulties to produce. The signs of illness are related to the conformation and naturalization of pressure and wear, which shows alienation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Ignez Belém Lima, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, Ceará, Brasil, anaignezbelem@gmail.com

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Santiago de Compostela (Espanha). Pós-Doutorado na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Grupo de Pesquisa: Psicologia Histórico-Cultural e saúde mental. Interesse de Pesquisa: Desenvolvimento profissional e pessoal do professor, aprendizagem docente na perspectiva sócio-histórica e cultural. Linha de Pesquisa: Formação e Desenvolvimento Profissional em Educação

Edjôfre Coelho Oliveira, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, Ceará, Brasil, edjofrecoelho@hotmail.com

Doutorando em Educação. Mestre em Ciências da Educação; Esp. em Língua Portuguesa, Esp. em Docência do Ensino Superior, Esp. em Psicopedagogia Clínico-Institucional, Esp. em Gestão Educacional e Esp. em Educação, Desenvolvimento e Políticas Educativas; Graduado em Letras/Português, Pedagogia e Psicologia. Professor e Tutor Pedagógico dos cursos de Psicologia e Arquitetura & Urbanismo do Centro Universitário Santo Agostinho e Técnico da Secretaria de Estado da Educação do Piauí. Possui experiência com docência no Ensino Superior também como Conferencista e Capacitador na área educacional, psicologia da educação, educação especial, linguística e de metodologia científica. Autor do livro: Bullying na escola: como pais e professores lidam com essa violência?

Artur Bruno Fonseca Oliveira, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, Ceará, Brasil, arturbrunofo@gmail.com

Bacharel em Psicologia pela Universidade Estadual do Ceará. Mestre e Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará. Professor da Faculdade Luciano Feijão e do Centro Universitário Estácio do Ceará, FIC. Integrante do Laboratório de Estudos da Subjetividade e Saúde Mental na Escola (LADES). Desenvolve estudos na área da Psicologia e Educação, Psicologia Escolar, Subjetividade e Saúde Mental na Escola e Subjetividade e Contemporaneidade, Psicologia e Formação de Professores.

Published

2020-12-10

How to Cite

LIMA, A. I. B.; OLIVEIRA, E. C.; OLIVEIRA, A. B. F. A HISTORICAL-CULTURAL ANALYSIS OF THE ACADEMIC PRODUCTIVE PROFILE IN A GRADUATE PROGRAM IN EDUCATION . Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 45, n. 3, p. 637–652, 2020. DOI: 10.5216/ia.v45i3.61479. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61479. Acesso em: 16 aug. 2024.