TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS' UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL

Authors

  • Victor Fernando Ramos de Oliveira Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, vitorbelem@hotmail.com
  • Maria Edilene dos Santos Ribeiro Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, mariaedileneribeiro@yahoo.com.br https://orcid.org/0000-0002-0989-0391
  • Odete da Cruz Mendes Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, ocm@ufpa.br https://orcid.org/0000-0002-1475-3922

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v45i2.61159

Abstract

This article discusses teachers’ unionism and focuses its analysis of the Workers' Union in Public Education of the State Of Pará (SINTEPP) sub headquarter Castanhal. It’s main objective discuss about unionism as a space for workers' organization and struggle, especially the education in the city of Castanhal-PA. For the discussion, a bibliographic and documentary study was conducted on the topic under discussion. The text is structured in three subtopics, in the first one an approach is made about the relation capital and labor amidst the contradictions, crises and reforms of the capitalist system; In the second, the emergence of the union and its purposes is punctuated, highlighting the teaching unionism in Brazil; At the end we discuss about the SINTEPP, sub headquarter Castanhal, highlighting some of its struggles and achievements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor Fernando Ramos de Oliveira, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, vitorbelem@hotmail.com

Graduado em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Pará (2014). Mestre em Educação pela linha de Políticas Públicas Educacionais do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará (2019).

Maria Edilene dos Santos Ribeiro, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, mariaedileneribeiro@yahoo.com.br

Professora doutora, atua como docente e pesquisadora na Faculdade de Pedagogia do Campus Universitário de Castanhal e no Programa de Pos-graduacao em Educação da Universidade Federal do Pará.

Odete da Cruz Mendes, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, ocm@ufpa.br

Professora doutora, atua como Professora Associada I da Universidade Federal do Pará, Campus Universitário do Tocantins/Cametá, vinculada ä Faculdade de Educação (FAED/Cametá) e credenciada ao Programa de Pós-Graduação e Cultura - PPGEDUC/UFPA.

Published

2020-12-06

How to Cite

OLIVEIRA, V. F. R. de; RIBEIRO, M. E. dos S.; MENDES, O. da C. TEACHERS’ UNIONISM IN REGRASSION TIMES: THE PARTICIPATION IN WORKERS’ UNION IN PUBLIC EDUCATION OF THE STATE OF PARÁ, SUB HEADQUARTER CASTANHAL. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 45, n. 2, p. 515–530, 2020. DOI: 10.5216/ia.v45i2.61159. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61159. Acesso em: 21 dec. 2024.