CONCEPÇÕES DE ESTADO E POLÍTICA SOCIAL PARA A COMPREENSÃO DAS DESIGUALDADES EDUCACIONAIS

Authors

  • Elaine de Almeida Cabral Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (Inep), Brasília, Distrito Federal, Brasil, elaine.cabral@inep.gov.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v45i2.61143

Abstract

This article analyses diferent conceptions of State and social policy in order to identify how these conceptions are presented in studies on educational inequalities. These studies were obtained from Portal de Periódicos da Coordenação Nacional de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), based in the following criteria: articles published in the last five years (from 2014 to 2019), in Portuguese, in peer-review journals, containing the expressions “desigualdades educacionais” and “Estado). The analysis showed that the lack of a clear conception of State and of its role influences the analysis of educational policy objectives and its implementation.

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Author Biography

Elaine de Almeida Cabral, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (Inep), Brasília, Distrito Federal, Brasil, elaine.cabral@inep.gov.br

Doutoranda em Política Social pela Universidade de Brasília (2019) Mestre em Gestão e Avaliação da Educação Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2013). Especialista em Planejamento Educacional e Políticas Públicas pela Universidade Gama Filho (2011). Graduada em Geografia pela Universidade de Brasília (2006). Pesquisadora-Tecnologista do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep).

Published

2020-10-27

How to Cite

CABRAL, E. de A. CONCEPÇÕES DE ESTADO E POLÍTICA SOCIAL PARA A COMPREENSÃO DAS DESIGUALDADES EDUCACIONAIS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 45, n. 2, p. 435–447, 2020. DOI: 10.5216/ia.v45i2.61143. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61143. Acesso em: 21 dec. 2024.