MOVIMENTO PARA UMA ESCOLA CONTRA HEGEMÔNICA

Authors

  • Alexandre Marini Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, alexandremariniam@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-5208-4993
  • Daniela Oliveira Ramos dos Passos Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, ddanipassos@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-3087-0694

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v45i2.61138

Abstract

Anomie, Collective Consciousness, and Solidarity: Classical concepts within sociology are treated in this article as starting points for discussing school and human rights education as fundamental to building a more diverse and inclusive world. This analysis includes criticism of the school system and the Universal Declaration of Human Rights as tools of domination and perpetuation of power, establishing themselves as paradigms in view of the emancipatory characteristics that they have in the popular imagination. On the other hand, considering the school as an environment of production and not only of knowledge reproduction, it is proposed that such paradigms have the power to act as catalysts and propellers of social counter hegemonic transformations.

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Author Biographies

Alexandre Marini, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, alexandremariniam@gmail.com

Mestrando em Educação pela Universidade do Estado de Minas Gerais. Pós graduando em Gestão Escolar pela Universidade de São Paulo. Graduado com Licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais. Período sanduíche cursado na Universidade do Minho (Portugal). Rendimento acadêmico duplamente premiado pela Fundação Mendes Pimentel (FUMP) entre os 100 melhores alunos assistidos. Professor de Sociologia na Secretaria de Educação de Minas Gerais. Professor voluntário no projeto Asia Loyola, cursinho preparatório para o ENEM. 

 

Daniela Oliveira Ramos dos Passos, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, ddanipassos@gmail.com

Doutora em Sociologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2016). Possui Mestrado em História pela Universidade Federal de Ouro Preto (2011). Graduação em História (licenciatura plena) pela Faculdades Integradas de Pedro Leopoldo (2006). Tem experiência nas áreas de História, Sociologia e Educação. Atua principalmente nos seguintes temas de pesquisa: Movimentos sociais, Classe trabalhadora, Sociologia Histórica, Teoria Sociológica; Educação, História e Gênero. É professora adjunta de Sociologia e Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação e Formação Humana (PPGE) na Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais (FaE-UEMG). É integrante dos Núcleos de Estudos e Pesquisas em Educação, Sociologia e Filosofia (NEPESF) e em História da Educação (NEPHE).

Published

2020-10-27

How to Cite

MARINI, A.; PASSOS, D. O. R. dos. MOVIMENTO PARA UMA ESCOLA CONTRA HEGEMÔNICA. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 45, n. 2, p. 448–462, 2020. DOI: 10.5216/ia.v45i2.61138. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61138. Acesso em: 3 jul. 2024.