EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E O CURSO SUPERIOR DE UM CAMPUS DO IF GOIÁS: PERCEPÇÃO DOS ALUNOS NO CONTEXTO DO ESTÁGIO SUPERVISIONADO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v44i3.56975

Abstract

This study seeks to uncover the students' perception of an IFG campus about their training and insertion in the world of work. The question of interest is: what is their perception about their initial formation, assertive and fragile to access the world of work, to the exercise of teaching and yet, their perception about the articulation and integration of theory and practice during their course? The theoretical framework adopted stands out among others Nóvoa (1995), Pimenta (1995), Tardif (2010) and Candau (2013). This research is characterized as a work of a qualitative nature with the use of an interview script for undergraduate students in Chemistry. When interpreting and analyzing the students' perception of the course, it was verified a dissatisfaction among the interviewees regarding the articulation between theory and practice regarding the supervised stage. In contrast, it is possible to perceive that the IFG has been concerned with the significant changes that interfere in the curricular proposal of its course, for presenting a redefinition of its curriculum and the advance of the curricular matrix in relation to teaching and didactic practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilmara Barbosa de Jesus, Universidade Estadual de Goiás

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação, Linguagem e Tecnologias-PPGIELT da Universidade Estadual de Goiás-Campus Anápolis de Ciências Socioeconômicas e Humanas (CCSEH).

Yara Fonseca de Oliveira e Silva, Universidade Estadual de Goiás

Doutora em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento (UFRJ/PPED/UEG, 2014) e Pós-doutora na Faculdade de Letras da Universidade do Porto-Portugal. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás (FE/UFG, 2005). Professora titular da Universidade Estadual de Goiás, Campus Aparecida de Goiânia e docente do Programa Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT) da UEG. Experiência na área de Educação e pesquisadora dos temas: educação superior, políticas públicas, políticas educacionais, formação de professores, economia da inovação e diversidade.

Published

2020-01-02

How to Cite

DE JESUS, G. B.; SILVA, Y. F. de O. e. EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E O CURSO SUPERIOR DE UM CAMPUS DO IF GOIÁS: PERCEPÇÃO DOS ALUNOS NO CONTEXTO DO ESTÁGIO SUPERVISIONADO. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 44, n. 3, p. 768–783, 2020. DOI: 10.5216/ia.v44i3.56975. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56975. Acesso em: 2 jul. 2024.