ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO E LABORATÓRIO DE ENSINO DE MATEMÁTICA: AÇÕES FORMATIVAS COMPARTILHADAS COM ESCOLAS DE EDUCAÇÃO BÁSICA

Authors

  • DIlza Côco Instituto Federal do Espírito Santo (IFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, dilzacoco@gmail.com
  • Sandra Aparecida Fraga da Silva Instituto Federal do Espírito Santo (IFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, sandrafraga7@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v45i2.56960

Abstract

This article explores the learning process of Math graduated teachers in the supervised stage. It is a qualitative research that aims to understand the movement of formative action on graduates when they carry out pedagogical workshops with students of Elementary School, in a teaching mathematics laboratory. Based on the assumptions of the Historical-Cultural approach and the Activity Theory, we analyse formative episodes recorded in reports written between 2015 and 2018, which explain the reflections, challenges and possibilities of teaching elaborated by academics. The analyses indicate that the moments of planning, development and evaluation of the workshops, from a collective perspective; contribute to the constitution of a new way of thinking presented by the graduated teachers on the pedagogical activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

DIlza Côco, Instituto Federal do Espírito Santo (IFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, dilzacoco@gmail.com

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Licenciada em Pedagogia pela Ufes. Atua na licenciatura em matemática do Ifes, no Programas de Pós-Graduação em Educação, em Ciências e Matemática (Educimat) e no Programa de Pós-Graduação em ensino de Humanidades, ambos do Ifes. Vice-líder do Grupo de Pesquisa em Prática Pedagógica de Matemática (Grupem) e participa do Grupo de Estudos e Pesquisasem Atividade Pedagógica (GEPAPe).

Sandra Aparecida Fraga da Silva, Instituto Federal do Espírito Santo (IFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, sandrafraga7@gmail.com

Possui estágio pós-doutoral em Educação matemática e ensino de física pela UFSM. Doutora e mestre em Educação pela Ufes. Licenciada em Matemática pela Ufes. Atua na licenciatura e no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticano Ifes. Líder do Grupo de Pesquisa em Prática Pedagógica de Matemática (Grupem) e participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Atividade Pedagógica (GEPAPe). Atualmente é bolsista Pesquisador Capixaba Fapes, EDITAL FAPES Nº 18/2018.

Published

2020-12-06

How to Cite

CÔCO, D.; SILVA, S. A. F. da. ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO E LABORATÓRIO DE ENSINO DE MATEMÁTICA: AÇÕES FORMATIVAS COMPARTILHADAS COM ESCOLAS DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 45, n. 2, p. 531–546, 2020. DOI: 10.5216/ia.v45i2.56960. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56960. Acesso em: 7 jul. 2024.