Impacto de uma intervenção pedagógica na leitura de mundo da criança sobre ser negra
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v43i1.50376Abstract
O objetivo desta pesquisa é analisar o impacto de uma intervenção pedagógica na leitura de mundo da criança acerca do ser negro(a). Este estudo caracteriza-se por ser qualitativo e de natureza aplicada. A leitura de mundo relacionada com a criança negra foi avaliada através das respostas de pré e pós testes, obtidas pelo questionário de escala facial. A criança aprende e começa a ler o mundo, antes mesmo de ler as letras. Isso se desdobra em uma gama de interpretações cujos valores se constroem a partir das experiências que as crianças negras vivenciam lendo o mundo em um contexto cujas ações discriminatórias no espaço escolar são presentes. Identifica-se que as intervenções lúdicas possibilitam reflexão e mudanças auxiliando na erradicação de atitudes preconceituosas e estereótipos negativos que existem acerca do ser negro.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.