SOB(RE) O TEXTO: O DOMÍNIO DO SIGNIFICANTE
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v30i2.1312Abstract
O presente trabalho propõe uma reflexão sobre a produção textual, recortando, para efeito da discussão, textos produzidos por crianças da segunda série do ensino fundamental, colhidos na experiência que desenvolvi com leitura e escrita, no Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação (CEPAE), unidade da Universidade Federal de Goiás (UFG), durante o ano de 1997. Filiando-me aos referenciais teóricos da lingüística estrutural e da psicanálise lacaniana, parti da hipótese de que a língua tem um funcionamento próprio que captura o sujeito e, nesse sentido, comanda o movimento das unidades güístico-discursivas na constituição de textos. Esteve em foco, na experiência, inserir o aluno em um universo textual. Com a imersão em atividades constantes e diárias de leitura e escrita, observei o movimento dos significantes dos textos circulados, compondo, com semelhança e diferença, os textos das crianças. Foi possível, portanto, reconhecer a relação de implicação entre sujeito e linguagem e considerar o texto como efeito do trabalho do significante.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.