The capital and labor projects in the process of elaborating the LDB:
expressions of the class struggle in the Brazilian parliament
DOI:
https://doi.org/10.5216/hr.v27i1.74295Keywords:
Lei de Diretrizes e Bases da Educação;, Reforma do Estado, Capitalismo DependenteAbstract
This work aims to present the projects of capital and work in the elaboration of guidelines and bases of national education in the 1990s, evidencing the preponderance of the capital project in the approved law. It is noteworthy that the national bourgeoisie reproduced the traits of dependent capitalism, as it incorporated the demands and guidelines expressed in international agreements, in the absence of dilemmas, needs and consensus discussions in the education commission. The hypothesis, therefore, is that the agenda of international organizations interfered in the redefinition of the role of the State and in the materialization of the LDB text, guaranteeing the deepening of dependent capitalist relations through a double articulation, that is, under imperialism there is an articulation internal and external that unifies the interests of capital. The bill that expressed an open conciliation for education was put aside and the principles contained in the approved legislation, compared to the aforementioned proposals, were emptied of their political and pedagogical meaning.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo.; PINTO, Geraldo Augusto. A fábrica da educação: da especialização taylorista à flexibilização toyotista. São Paulo: Cortez, 2017.
BOLLMANN, M.G. N. Revendo o plano nacional de educação: proposta da sociedade brasileira. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 112, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v31n112/02.pdf . Acesso em: 12 de julho de 2019.
BRAGA, Lucelma Silva. A Luta em Defesa da Educação Pública no Brasil (1980-1996): obstáculos, dilemas e lições à luz da história. Tese de Doutorado. 443 páginas. Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. 2019. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8132/tde-16082012-125217/en.php .Acessado em 10 de setembro de 2022.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm . Acessado em 10 de agosto de 2022.
BRASIL. LDB (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acessado em 10 de agosto de 2022.
CARCANHOLO, Reinaldo A. A atual crise do capitalismo. Crítica Marxista, n.29, 2009. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/criticamarxista/arquivos_biblioteca/dossie55A%20atual%20crise%20do%20capitalismo.pdf . Acessado em 07 de outubro de 2022.
CARVALHO, R. F. Abordagem da Gestão Escolar a partir da noção Marxiana de trabalho. Trabalho Necessário, n 7, 2008. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/4657 . Acessado em 20 de março de 2022.
DRABACH, N.P. Gestão gerencial: a ressignificação dos princípios da gestão democrática. 2011 Disponível em: http://www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhoscompletosComunicacoesRelatos/0413.pdf. Acessado em 22/09/2016. Acessado em 22 de setembro de 2016.
FAGNANI, E. Política Social e pactos conservadores no Brasil: 1964-1992. Economia e Sociedade, n. 8. Campinas, p. 183-238, jun.1997. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ecos/article/view/8643175 Acessado em 22 de agosto de 2019.
FERNANDES. Florestan. Capitalismo dependente e Classes Sociais na América Latina, Rio de Janeiro, Editora Zahar, 1973.
FERNANDES< Florestan.. A revolução burguesa no Brasil: Ensaio de Interpretação Sociológica, Rio de Janeiro, Zahar, 1975.
FERNANDES, Florestan. Da Guerrilha ao Socialismo: A Revolução Cubana, TAQ, 1979.
FERNANDES, Florestan. O que é Revolução, São Paulo, Brasiliense, 1981.
FERNANDES, F. O senado e a educação. Folha de São Paulo, São Paulo, 12 de abril de 1995, caderno 1, p. 3, 1995a.
FERNANDES, F. Tensões na educação. Salvador: Sarah Letras, 1995.
HOBSBAWM, Eric. A Era dos Extremos: O breve século XX 1914-1991. Companhia das Letras: São Paulo, 1995.
KRUPPA, Sonia Maria Portella. O Banco Mundial e as políticas públicas de educação nos anos 90. 2001. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
MINTO, L. W. A administração escolar no contexto da nova república e do neoliberalismo. In.: ANDREOTTI, A. L.; LOMBARDI, J. C.; MINTO, L. W. História da Administração Escolar no Brasil: do diretor ao gestor. Campinas, São Paulo: Editora Alínea, 2010.
NETTO, José Paulo. Crise do Capital e Consequências Societárias. Serv. Soc. Soc., n.111, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sssoc/a/D6MmJKCjKYqSv6kyWDZLXzt/?lang=pt Acessado em 07 de outubro de 2022.
SAVIANI, D. Política e educação no Brasil: o papel do Congresso Nacional na legislação do ensino. Campinas, SP: Autores Associados, 2000.
SAVIANI. Dermeval. Contribuição à elaboração da nova LDB: um início de conversa. ANDE, São Paulo, n. 13, p. 5-14, jan. 1988.
SAVIANI. Dermeval. A nova lei da educação: trajetória, limites e perspectivas. Ed. Autores Associados, Campinas, 8 edição. 2003.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações/ 11.ed.rev.— Campinas, SP: Autores Associados, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaração de Direito Autoral
Concedo a História Revista o direito de primeira publicação da versão revisada do meu artigo, licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista).
Afirmo ainda que meu artigo não está sendo submetido a outra publicação e não foi publicado na íntegra em outro periódico e assumo total responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre mim eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do mesmo.