A discussão sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de graduação em Educação Física nos programas de pós-graduação: uma análise a partir de teses e dissertações publicadas de 2019 a 2024

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v28.82798

Keywords:

National Curriculum Guidelines, Teacher Education, Physical Education

Abstract

The article aimed to map and analyze how the National Curriculum Guidelines for Undergraduate Physical Education Programs (DCNEF) have been addressed in academic literature produced within the context of Brazilian graduate programs. Methodologically, it comprises an integrative literature review based on theses and dissertations published between 2019 and 2024, available through the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and the CAPES Journal Portal. The findings indicate that the DCNEF are aligned with neoliberal education reforms, oriented toward meeting the immediate demands of capital, particularly concerning the notion of human training that is adaptable to market needs and the expansion of educational service niches.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-12-22

How to Cite

MAGALHÃES MONARD NASCIMENTO, Paulo; HACK, Cássia. A discussão sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de graduação em Educação Física nos programas de pós-graduação: uma análise a partir de teses e dissertações publicadas de 2019 a 2024. Pensar a Prática, Goiânia, v. 28, 2025. DOI: 10.5216/rpp.v28.82798. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/82798. Acesso em: 22 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Diretrizes Curriculares Nacionais e Formação em Educação Física: Projetos em Disputas