SCHOOL PHYSICAL EDUCATION IN PRISON UNITS: ELEMENTS TO THINK ABOUT EDUCATION “THROUGH THE GRATES”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v24.66352

Keywords:

Physical Education. Prison school. Teaching performance.

Abstract

The present study sought to identify and analyze aspects that characterize Physical Education classes in prison units located in the Região dos Inconfidentes, MG. Through a qualitative research, from the semi structured interview with Physical Education teachers working in prison schools. It was identified that, due to the rules imposed by the prison units, Physical Education classes undergo adaptations to take place in classrooms, with the prohibition and/or restriction of the use of teaching materials and certain teaching methodologies. In addition, there is an almost absence of body movements, which ends up subverting the logic and precepts of school Physical Education, based on the concept of Cultura Corporal de Movimento and objectives defined by legal documents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Glauber César Cruz Custódio , Rede Estadual de Ensino da cidade de Ouro Preto, MG

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (2018). Possui Especialização em Educação Inclusiva pela Universidade Cândido Mendes (2017/2017). Pedagogo pelo Centro Universitário Internacional (2020). Graduado em Educação Física bacharelado pela Universidade Federal de Ouro Preto (2016). Graduado em Educação Física Licenciatura pela Universidade Federal de Ouro Preto (2014). 

Célia Maria Fernandes Nunes, Universidade Federal de Ouro Preto

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Santa Úrsula (1987), Mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1995), Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2004), Pós Doutorado pela Universidade Federal de Minas Gerais ( 2010) e Universidad Nacional de General Sarmiento. (2018). Atualmente é Professora Titular da Universidade Federal de Ouro Preto atuando na Graduação e Pós- Graduação.

Jairo Antônio Paixão, Universidade Federal de Ouro Preto, MG

Pós-doutorado pela Universidade Federal de Viçosa (2012). Doutorado em Ciência do Desporto pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro em Portugal (2010). Especialização em Educação pela Universidade Federal de viçosa (2005). Especialização em Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2002). Graduação em Pedagogia (Licenciatura) pela Universidade Federal de Viçosa (2002). Graduação em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Viçosa (1997). Atualmente é professor Adjunto do Centro Desportivo da Universidade de Ouro Preto, MG. Coordenador do Projeto de Estímulo a Docência - Educação Física (PIBID-PED-UFOP). Coordenador do Labaratório de Estudos Pedagógicos em Educação Física, CEDUFOP.

Published

2021-11-05

How to Cite

CÉSAR CRUZ CUSTÓDIO , G.; MARIA FERNANDES NUNES, C. .; PAIXÃO, J. A. SCHOOL PHYSICAL EDUCATION IN PRISON UNITS: ELEMENTS TO THINK ABOUT EDUCATION “THROUGH THE GRATES”. Pensar a Prática, Goiânia, v. 24, 2021. DOI: 10.5216/rpp.v24.66352. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/66352. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais