Artificial Intelligence and the teaching of Journalism

the case of the State University of Piauí

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v28.83895

Keywords:

Journalism, Artificial Intelligence, Generative Artificial Intelligence

Abstract

The results of the case study and experiments in the Bachelor's degree in Journalism at UESPI – Universidade Estadual do Piauí (a public higher education institution located in Piauí, Northeast Brazil) stand out, involving the debate and use of Artificial Intelligence to train professionals in the field of information mediation. The objective is to reflect, demonstrate, understand, and highlight these processes, adopting a timeframe of a year and a half of activities (between the two academic semesters of 2024 and the first academic semester of 2025), primarily involving students who entered university during the COVID-19 pandemic. The challenges of the paradox of having increasingly more means and possibilities for training and information, yet feeling increasingly less informed and prepared, given the sheer volume of surrounding content, increasingly fueled by perspectives of artificial intelligence or by information and technological systems that permeate this field, are addressed. It is emphasized that moderation between the understanding of these systems, mainly to understand them as tools of mediation and not of finalization of processes, can be one of the paths to higher education in the Bachelor's Degree in Journalism (not only at the institution studied, but also at others in Brazil) providing clues for the application of Artificial Intelligence content to areas that are not purely technological, but that, due to the theme being internalized in contemporary generations, attending Higher Education institutions, it should not be discarded or excluded from debates and experiments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Orlando Maurício Carvalho de Berti, Universidade Estadual do Piauí (UESPI), Teresina, Piauí, Brasil, berti@uespi.br

Professor efetivo (Adjunto IV – DE) dos cursos de Bacharelado em Jornalismo da Universidade Estadual do Piauí (UESPI), campus Poeta Torquato Neto, em Teresina, e campus Professor Barros Araújo, em Picos. Professor do Mestrado em Comunicação da UFPI – Universidade Federal do Piauí. Pós-doutor em Comunicação, Região e Cidadania pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). Doutor e mestre em Comunicação Social pela UMESP, com estágio doutoral na Universidad de Málaga (UMA), Espanha. Líder do Grupo de Pesquisa em Comunicação Alternativa, Comunitária, Popular e Tecnologias Sociais da UESPI. Desenvolve, atualmente, pesquisas sobre mediações, questões comunicacionais do sertão do Piauí, tecnologias atuais e tecnologias sociais. Bolsista de Produtividade Tecnológica da UESPI e da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Piauí (FAPEPI). Diretor do Laboratório de Inteligência Artificial em Jornalismo da UESPI (LIAJ/UESPI). E-mail: berti@uespi.br.

References

BERTI, Orlando Maurício de Carvalho. ChatGPT: evolução ou fim do Jornalismo? Teresina: EdUESPI, 2023.

BERTI, Orlando Maurício de Carvalho. Jornalismo e inteligência artificial. 1. ed. Teresina: EdUESPI, 2024a.

BERTI, Orlando Maurício de Carvalho. Jornalismo e inteligência artificial. 2. ed. Teresina: EdUESPI, 2024b.

BRASIL. Ministério da Educação. Cursos superiores de Jornalismo autorizados a funcionar no Piauí. Brasília: MEC, 2025. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/emec/nova. Acesso em: 8 mar. 2025.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2018.

CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO. Pesquisa TIC Domicílios 2024: C1 - Indivíduos que já acessaram a internet. São Paulo: CETIC, 2024. Disponível em: https://cetic.br/pt/tics/domicilios/2024/individuos/C1/. Acesso em: 1º mar. 2025.

CEZÁRIO, Anne Fabelly Ramalho; DANTAS FILHO, Francisco Ferreira. A revolução dos Objetos Virtuais de Aprendizagem (OVAS) com a integração da inteligência artificial: inovações e impactos na educação contemporânea. Scientific Electronic Archives, Rondonópolis, v. 18, n. 2, p. 1-6, 2025. DOI 10.36560/18220252041. Disponível em: https://scientificelectronicarchives.org/index.php/SEA/article/view/2041. Acesso em: 8 jun. 2025.

FAGUNDES, Alan Cordeiro; CHAVES, Rômulo Oliveira; MIRANDA, Hellen Patriny Soares; CALUNGA, Walter Paulo de Oliveira Celestino. Precarização do trabalho docente: plataformas digitais e Inteligência artificial no Ensino Superior. Revista FT, Rio de Janeiro, v. 29, n. 40, p. 1-10, 2024. DOI 10.69849/revistaft/ar10202411291250. Disponível em: https://revistaft.com.br/precarizacao-do-trabalho-docente-plataformas-digitais-e-inteligencia-artificial-no-ensino-superior/. Acesso em: 1 º jun. 2025.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2019.

GOMES NETO, José Mário Vanderley; ALBUQUERQUE, Rodrigo Barros de; SILVA, Renan Francelino da. Estudos de caso: manual para a pesquisa empírica qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2024.

GONÇALVES, Edimilson dos Santos. Pesquisa em psicologia experimental: um guia introdutório. São Paulo: Independent Published, 2023.

GOOGLE TRENDS. Os termos mais pesquisados sobre inteligência artificial no Brasil em 2024. Menlo Park: Meta, 2025. Disponível em: https://trends.withgoogle.com/year-in-search/2024/br/. Acesso em: 27 fev. 2025.

GRAMACHO, Wladimir. Introdução à metodologia experimental. São Paulo: Blucher, 2023. E-book. DOI 10.5151/9786555064315. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/379507043_INTRODUCAO_A_METODOLOGIEXPERIMENTAL. Acesso em: 30 nov. 2024.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Em 2023, 88,0% das pessoas com 10 anos ou mais utilizaram internet. Rio de Janeiro: IBGE, 2024. Disponível em: https://encurtador.com.br/tFeOQ. Acesso em: 28 fev. 2025.

INSTITUTO FEDERAL DO PIAUÍ. Sobre o Instituto Federal do Piauí. Teresina: IFPI, 2025. Disponível em: https://www.ifpi.edu.br/campi. Acesso em: 3 mar. 2025.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem: (understanding Media). São Paulo: Cultrix, 2012.

MEIRA, Anna Alessandra Mattos de; ARCOLEZI, Héber Hwang; VALADÃO, Priscila Aparecida Costa; PETTEN, Adriana Maria Valladão Novais Van. Estudantes com deficiência e conclusão do ensino superior: fatores preditores e inteligência artificial. Revista Aracê, São José dos Pinhais, v. 7, n. 31, p. 10.522-10.540, 2025. DOI 10.56238/arev7n3-025. Disponível em: https://periodicos.newsciencepubl.com/arace/article/view/3660. Acesso em: 2 jun. 2025.

PIAUÍ. Secretaria da Educação do Piauí. Unesco reconhece Piauí como primeiro território nas Américas a implementar o ensino de inteligência artificial na educação básica. Teresina: Seduc Piauí, 2024. Disponível em: https://www.pi.gov.br/unesco-reconhece-piaui-como-primeiro-territorio-nas-americas-a-implementar-o-ensino-de-inteligencia-artificial-na-educacao-basica/. Acesso em: 22 fev. 2025.

PLOU, David Bordonaba. Método de corpus: un nuevo horizonte para la filosofía experimental de la lenguaje. Revista de Humanidades de Valparaíso, Valparaíso, n. 21, p. 107-128, 2023. DOI 10.22370/rhv2023iss21pp107-128. Disponível em: https://www.scielo.cl/pdf/rhv/n21/0719-4242-rhv-21-107.pdf. Acesso em: 9 jun. 2025.

ROSA, Mário. A reputação na velocidade do pensamento. São Paulo: Geração Editorial, 2006.

SANTAELLA, Lucia. A inteligência artificial é inteligente? São Paulo: Edições 70, 2023a.

SANTAELLA, Lucia. Há como deter a invasão do ChatGPT? São Paulo: Edições 70, 2023b.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO PIAUÍ. Dados sobre a UESPI. Teresina: UESPI, 2025. Disponível em: https://uespi.br/campi/. Acesso em: 3 mar. 2025.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO PIAUÍ. Lançamento do Edital PROP/NIT/UESPI 015/2023 – Chamada Interna de Incentivo à Inovação e à Pesquisa Científica. Teresina: UESPI, 2023. Disponível em: https://uespi.br/prop-edital-de-incentivo-a-inovacao-e-a-pesquisa-cientifica-e-tecnologica-no-piaui/. Acesso em: 20 fev. 2025.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO PIAUÍ. PROP divulga arquivos do Edital Produtividade e Pesquisa. Teresina: UESPI, 2024. Disponível em: https://uespi.br/prop-divulga-arquivos-do-edital-produtividade-e-pesquisa/. Acesso em: 20 fev. 2025.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO DELTA DO PARNAÍBA. Sobre a Universidade Federal do Delta do Parnaíba. Parnaíba: UFDPAR, 2025. Disponível em: https://ufdpar.edu.br/ufdpar/paginas/comunicacao. Acesso em: 3 mar. 2025.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ. Sobre a Universidade Federal do Piauí. Teresina: UFPI, 2025. Disponível em: https://www.ufpi.br. Acesso em: 3 mar. 2025.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO. Sobre a Universidade Federal do Vale do São Francisco. Juazeiro: Univasf, 2025. Disponível em: https://portais.univasf.edu.br/. Acesso em: 3 mar. 2025.

YIN, Robert Kuo-zuir. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2014.

Published

2025-12-10

How to Cite

BERTI, Orlando Maurício Carvalho de. Artificial Intelligence and the teaching of Journalism: the case of the State University of Piauí. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 28, p. 93–111, 2025. DOI: 10.5216/ci.v28.83895. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/83895. Acesso em: 15 dec. 2025.