Teaching Journalism Theories at the Undergraduate Level:

Weaknesses in Training, Limits of the Field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v28.83785

Keywords:

Teorias do Jornalismo, Ensino do Jornalismo, Disciplina

Abstract

This study analyzes the teaching of Journalism Theories in undergraduate Journalism programs in Brazil, focusing on its representativeness and theoretical adequacy. The objective was to determine which knowledge and content are mobilized and whether they reflect the field's autonomy. The research was based on a documentary analysis of syllabi, bibliographies, and curricular frameworks from 25 higher education institutions in different regions of the country. The corpus included public and private universities, encompassing various administrative modalities. The results indicated that the course has a low workload, representing an average of 2.21% of total courses, and that more than half of the institutions do not clearly specify which journalism theories are addressed. Newsmaking and Agenda-This study analyzes the teaching of Journalism Theories in undergraduate Journalism programs in Brazil, focusing on its representativeness and theoretical adequacy. The objective was to determine which knowledge and content are mobilized and whether they reflect the field's autonomy. The research was based on a documentary analysis of syllabi, bibliographies, and curricular frameworks from 25 higher education institutions in different regions of the country. The corpus included public and private universities, encompassing various administrative modalities. The results indicated that the course has a low workload, representing an average of 2.21% of total courses, and that more than half of the institutions do not clearly specify which journalism theories are addressed. Newsmaking and Agenda-

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jessica Gradin, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, Paraná, Brasil, jegradin@gmail.com

Mestranda da Universidade Estadual de Ponta Grossa. 

Guilherme Carvalho, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, Paraná, Brasil, guilhermegdecarvalho@gmail.com

He holds a PhD in Sociology from Unesp and a postdoctoral degree in Journalism from UEPG and the University of Coimbra. He is a professor in the Postgraduate Program in Journalism at UEPG and the Undergraduate Program at Centro Universitário Internacional Uninter.

References

ABEJ. Sobre a ABEJ. Brasília: ABEJ, 2023. Disponível em: https://www.abej.org. Acesso em: 30 out. 2024.

ADGHIRNI, Zélia Leal. O lugar do jornalismo na comunicação. Líbero, São Paulo, n. 17, p. 51-62, 2016. Disponível em: https://seer.casperlibero.edu.br/index.php/libero/article/view/748. Acesso em: 30 out. 2024.

AMARAL, José Juvêncio Félix. Como fazer uma pesquisa bibliográfica. Fortaleza, CE: Universidade Federal do Ceará, 1996. Disponível em: https://200.17.137.109:8081/xiscanoe/courses1/mentoring/tutoring/Como%20fazer%20pesquisa%20bibliografica.pdf. Acesso em: 16 jun. 2023.

ANUNCIAÇÃO, Cristiano Pinto. Dos estudos sobre Jornalismo às teorias do Jornalismo reflexões epistemológicas. 2019. Tese (Doutorado em Comunicação), Universidade de Brasília, Brasília, 2019. Disponível em: https://repositorio2.unb.br/handle/10482/35540. Acesso em: 25 nov. 2025

BRASIL. Lei n.º 12527, de 18 de novembro de 2011. Regula o acesso a informações previsto no inciso XXXIII do art. 5º, no inciso II do § 3º do art. 37 e no § 2º do art. 216 da Constituição Federal; altera a Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990; revoga a Lei nº 11.111, de 5 de maio de 2005, e dispositivos da Lei nº 8.159, de 8 de janeiro de 1991; e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2011. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm. Acesso em: 25 nov. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Cadastro nacional de cursos e instituições de educação superior. Brasília: MEC, 2024. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/emec/nova. Acesso em: 24 nov. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 1, de 27 de setembro de 2013. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Jornalismo. Brasília: MEC, 2013. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14242-rces001-13&category_slug=setembro-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 24 nov. 2024.

CAMARGO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. IRAMUTEQ: a Free Software for Analysis of Textual Data. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2013000200016. Acesso em: 30 out. 2024.

COLLING, Leandro. Teorias da comunicação: conceitos, escolas e tendências. Salvador: EDUFBA, 2001.

DEMENECK, Ben-Hur. Objetividade jornalística: o debate contemporâneo do conceito. Dissertação (Mestrado em Jornalismo) - Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/100178. Acesso em: 30 nov. 2025.

FRIGHETTO, Maurício. Uma escola de jornalismo: o poder e o saber na história do projeto pedagógico do curso da UFSC. 2016. Dissertação (Mestrado em Jornalismo) - Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/174880/345351.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 25 nov. 2025.

KARAM, Francisco José Castilhos. Ética, deontologia, formação e profissão: observações sobre o Jornalismo. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 118-130, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/jornalismo/article/view/2206. Acesso em: 16 jul. 2023.

LAGE, Nilson. A reportagem: teoria e técnica de entrevista e pesquisa jornalística. 6. ed. Rio de Janeiro: Record, 2006.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MACHADO, Marli; BLATTMANN, Ursula. A Biblioteca Universitária e sua relação com o projeto pedagógico de um curso de graduação. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Porto Alegre, v. 25, n. 1, p. 9-20, jan./jun. 2011. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/2344. Acesso em: 25 nov. 2025.

MCCOMBS, Maxwell Earle; SHAW, Donald Lewis. The Agenda-Setting Function of Mass Media. Public Opinion Quarterly, [s. l.], v. 36, n. 2, p. 176-187, 1972. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/2747787. Acesso em: 25 nov. 2025.

MEDITSCH, Eduardo. A formação para a praxis profissional do jornalista: uma experiência brasileira inspirada em Paulo Freire. Comunicação & Sociedade, Braga, v. 5, p. 25-38, 2004. DOI 10.17231/comsoc.5(2004).1243. Disponível em: https://revistacomsoc.pt/index.php/revistacomsoc/article/view/1235. Acesso em: 2 dez. 2025.

MEDITSCH, Eduardo. A rádio na era da informação. Coimbra: Minerva, 1999.

MELO, José Marques de. Jornalismo: compreensão e reinvenção. São Paulo: Saraiva, 2009.

MAIA, Kênia Beatriz Ferreira; AGNEZ, Luciane Fassarella. O agenda-setting no Brasil: contradições entre o sucesso e os limites epistemológicos. E-compós, Brasília, v. 13, n. 3, 2010. DOI 10.30962/ec.504. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/504. Acesso em: 25 nov. 2025.

NISBET, Matthew Charles. Agenda building. In: KAID, Lynda Lee; HOLTZ-BACH, Christina (ed.). Encyclopedia of Political Communication. Thousand Oaks: Sage, 2008. p. 18-21.

PENA, Felipe. Jornalismo literário. São Paulo: Contexto, 2008.

PEUCER, Tobias. Os relatos jornalísticos. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 1, n. 2, p. 13-29, jul./dez. 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/jornalismo/article/view/1673. Acesso em: 25 nov. 2025.

PONTES, Felipe Simão. Adelmo Genro Filho e a teoria do jornalismo no Brasil. Florianópolis: Insular, 2015.

SÁ, Adilsa. O jornalista brasileiro. 2 ed. rev. ampl. e atual. Fortaleza: Edições Fundação Demócrito Rocha, 1999.

SILVA, Gislene. De que campo do jornalismo estamos falando? Matrizes, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 197-212, 2009. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38119.

Acesso em: 25 nov. 2025.

SOUSA, Jorge Pedro. Elementos de teoria e pesquisa da comunicação e dos media. Porto: Universidade Fernando Pessoa, 1999.

TRAQUINA, Nelson. O estudo do jornalismo no século XX. São Leopoldo: Unisinos, 2001.

TRAQUINA, Nelson. Teorias do jornalismo: porque as notícias são como são. Lisboa: Vega, 2000. v. 1.

TRAQUINA, Nelson. Teorias do jornalismo: porque as notícias são como são. Florianópolis: Insular, 2005.

WOLF, Mauro. Teorias da comunicação. 8. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1999.

Published

2025-12-10

How to Cite

GRADIN, Jessica; CARVALHO, Guilherme. Teaching Journalism Theories at the Undergraduate Level:: Weaknesses in Training, Limits of the Field. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 28, p. 26–50, 2025. DOI: 10.5216/ci.v28.83785. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/83785. Acesso em: 15 dec. 2025.