Content on the development of vaccines against Covid-19 on YouTube
an analysis of source credibility
DOI:
https://doi.org/10.5216/ci.v28.83762Keywords:
Source Credibility, Scientific Dissemination, COVID-19, YouTubeAbstract
Science Vlogs Brasil (SVBr) is a network formed by YouTube channels that address different topics related to science. During the Covid-19 pandemic, SVBr played an important role in disseminating information to the general public about the disease, and the development of vaccines was one of the topics discussed. Considering the potential influence of scientific information on public opinion, the objective of this study is to analyze the occurrence of criteria and attributes of source credibility in scientific dissemination content about the development of vaccines against Covid-19 on YouTube. The corpus consisted of seven videos on the development of vaccines against Covid-19 published by network channels. The research method used was Content Analysis. The results showed that the videos and their respective channels presented relevant information for the evaluation of source credibility, with the exception of the attributes associated with the criteria “authority of the authors/presenters” and “personal characteristics of the authors/presenters”, which were little observed. It is important to make explicit, in the published videos and/or in the description of the channels, the educational background and the area of activity (area of knowledge) of the authors/presenters, in order to offer more subsidies for the evaluation of the expertise or competence of the authors/presenters by the users.
Downloads
References
ANVISA. Anvisa esclarece sobre indicações do PMMA. [Brasília, DF]: Anvisa, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/anvisa/pt-br/assuntos/noticias-anvisa/2018/anvisa-esclarece-sobre-indicacoes-do-pmma. Acesso em: 16 abr. 2023.
AYROLLA, David. O projeto. In: Blog Science Vlogs Brasil, [Campinas], 1º fev. 2016. Disponível em: https://www.blogs.unicamp.br/sciencevlogs/2016/02/01/o-projeto/. Acesso em: 14 out. 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, c1977.
BERELSON, Bernard. Content Analysis in Communication Research. New York: The Free Press, c1952.
BERNADAZZI, Rafaela; COSTA, Maria Helena Braga e Vaz da. Produtores de conteúdo no YouTube e as relações com a produção audiovisual. Revista Communicare, São Paulo, v. 17, p. 146-160, 2017. Disponível em: https://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2017/09/Artigo-7-Communicare-17-Edi%C3%A7%C3%A3o-Especial.pdf. Acesso em: 25 jan. 2020.
BOUDANA, Sandrine. Impartiality is not fair: toward an alternative approach to the evaluation of content bias in news stories. Journalism, Thousand Oaks, v. 17, n. 5, p. 600-618, July 2016. DOI 10.1177/1464884915571295. Disponível em: https://journals.sagepub.com/toc/joua/17/5. Acesso em: 9 abr. 2022.
BUENO, Wilson Costa. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. 1 esp., p. 1-12, 2010. DOI 10.5433/1981-8920.2010v15n1espp1. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6585. Acesso em: 30 nov. 2025.
COOKE, Nicole A. Posttruth, Truthiness, and Alternative Facts: Information Behavior and Critical Information Consumption for a New Age. The Library Quarterly, Chicago, v. 87, n. 3, p. 211-221, July 2017. DOI 10.1086/692298. Disponível em: https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/692298. Acesso em: 14 maio 2020.
CORRÊA, Maurício de Vargas. Credibilidade na produção e na avaliação de conteúdos de divulgação científica no YouTube. 2022. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) - Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/273490. Acesso em: 29 jun. 2025.
CORRÊA, Maurício de Vargas. Interações no YouTube e capital social: estudo em um canal de divulgação científica sobre psicologia. 2018. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Informação) - Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/172660. Acesso em: 19 jan. 2022.
DIXON, Graham N.; CLARKE, Christopher E. Heightening Uncertainty Around Certain Science: Media Coverage, False Balance, and the Autism-Vaccine Controversy. Science Communication, Thousand Oaks, v. 35, n. 3, p. 358-382, 2013. DOI 10.1177/1075547012458290. Disponível em: https://academic.oup.com/her/article-abstract/28/2/352/595490?redirectedFrom=fulltext. Acesso em: 23 ago. 2021.
DUTRA, Frederico Giffoni; BARBOSA, Ricardo Rodrigues. Modelos e critérios para avaliação da qualidade de fontes de informação: uma revisão sistemática de literatura. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 27, n. 2, p. 19-33, maio/ago. 2017. DOI 10.22478/ufpb.1809-4783.2017v27n2.32676. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/view/32676/18197. Acesso em: 6 abr. 2019.
ERDOGAN, B. Zafer. Celebrity Endorsement: a Literature Review. Journal of Marketing Management, Abingdon, v. 15, n. 4, p. 291-314, 1999. DOI 10.1362/026725799784870379. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1362/026725799784870379. Acesso em: 5 fev. 2022.
FONSECA, Andre Azevedo da. Super lista dos canais de divulgação científica do Science Vlogs Brasil (atualizada). Medium, [s. l.], 13 mar. 2019. Disponível em: https://medium.com/@azevedofonseca/super-lista-dos-canais-de-divulga%C3%A7%C3%A3o-cient%C3%ADfica-do-science-vlogs-brasil-76fd3b30ccad. Acesso em: 25 set. 2020.
FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana. Construção de amostras. In: FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2011. p. 53-82.
FRITCH, John W.; CROMWELL, Robert L. Evaluating Internet Resources: Identity, Affiliation, and Cognitive Authority in a Networked World. Journal of the American Society for Information Science and Technology, New York, v. 52, n. 6, p. 499-507, 2001. DOI 10.1002/asi.1081. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/asi.1081. Acesso em: 28 mar. 2022.
GALHARDI, Cláudia Pereira et al. Fake news e hesitação vacinal no contexto da pandemia da COVID-19 no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 27, n. 5, p. 1849-1858, 2022. DOI 10.1590/1413-81232022275.24092021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/PBmHtLCpJ7q9TXPwdVZ3kGH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2025.
GONZÁLEZ DE GOMEZ, Maria Nélida. Novas configurações do conhecimento e validade da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. Anais eletrônicos [...]. Salvador: ANCIB, 2007. Disponível em: http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/viiienancib/paper/view/2733/1861. Acesso em: 4 maio 2025.
GOOGLE. Políticas de monetização para produtos comerciais do YouTube. [Mountain View]: Google, c2025. Disponível em: https://support.google.com/youtube/answer/13195878?sjid=11620851675391539526-SA#fanfundingeligibility. Acesso em: 30 nov. 2025.
GOUVÊA, Emanuela Heiderick; RABELO, Vitor Won-Held; ABREU, Paula Alvarez. Divulgação do uso de polimetilmetacrilato (PMMA) no Youtube: educação em saúde ou incentivo a busca pelo corpo perfeito? Comunicação & Informação, Goiânia, v. 25, p. 834-854, 2022. DOI 10.5216/ci.v25.71087. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/71087. Acesso em: 16 abr. 2023.
MCGINNIES, Elliott; WARD, Charles D. Better Liked Than Right: Trustworthiness and Expertise as Factors in Credibility. Personality and Social Psychology Bulletin, Thousand Oaks, v. 6, n. 3, p. 467-472, Sept.1980. DOI 10.1177/014616728063023. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/01461672806302323. Acesso em: 9 fev. 2019.
METZGER, Miriam J. et al. Credibility For the 21st Century: Integrating Perspectives on Source, Message, and Media Credibility in the Contemporary Media Environment. Annals of the International Communication Association, New Brunswick, v. 27, n. 1, p. 293-335, 2003. DOI 10.1080/23808985.2003.11679029. Disponível em: https://academic.oup.com/anncom/article-abstract/27/1/293/7850717?redirectedFrom=fulltext. Acesso em: 5 set. 2020.
METZGER, Miriam J. Making Sense of Credibility on the Web: Models for Evaluating Online Information and Recommendations for Future Research. Journal of the American Society for Information Science and Technology, New York, v. 58, n. 13, p. 2078-2091, 2007. DOI 10.1002/asi.20672. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/asi.20672. Acesso em: 20 maio 2020.
MUÑOZ MORCILLO, Jesús; CZURDA, Klemens; ROBERTSON-VON TROTHA, Caroline Y. Typologies of the Popular Science Web Video. Journal of Science Communication, Trieste, v. 15, n. 4, A02, p. 1-32, 2016. DOI 10.22323/2.15040202. Disponível em: https://jcom.sissa.it/article/pubid/JCOM_1504_2016_A02/. Acesso em: 11 nov. 2020.
NAN, Xiaoli; DAILY, Kelly. Biased Assimilation and Need for Closure: Examining the Effects of Mixed Blogs on Vaccine-Related Beliefs. Journal of Health Communication, Philadelphia, v. 20, n. 4, p. 462-471, 2015. DOI 10.1080/10810730.2014.989343. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10810730.2014.989343. Acesso em: 9 abr. 2022.
PAIM, Isis; NEHMY, Rosa Maria Quadros; GUIMARÃES, César Geraldo. Problematização do conceito "qualidade" da Informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 111-119, jan./jun. 1996. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/8. Acesso em: 20 ago. 2017.
PESTANA, Olívia. Elementos para uma avaliação de fontes de informação na internet. Páginas A&B: Arquivos e Bibliotecas, Lisboa, n. 6, p. 41-50, 2001. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/paginasaeb/article/view/132/124. Acesso em: 17 maio 2020.
PIERRO, Bruno de. Youtubers na ciência: canais de vídeo ganham destaque na divulgação de pesquisas feita na internet. Pesquisa FAPESP, São Paulo, n. 243, p. 34-37, maio 2016. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/folheie-a-edicao-243/. Acesso em: 2 out. 2020.
PIRES, Guilherme de Paula. Agenciamentos sociotécnicos no YouTube: a comunicação científica do coletivo Science Vlogs Brasil (SVBr). 2023. Tese (Doutorado em Comunicação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2023. Disponível em: https://hdl.handle.net/1884/86482. Acesso em: 29 jun. 2025.
RIEH, Soo Young. Credibility and Cognitive Authority of Information. In: BATES, Marcia J.; MAACK, Mary Niles (ed.). Encyclopedia of Library and Information Sciences. 3rd ed. [New York]: Taylor & Francis, c2010. p. 1337-1344. Disponível em: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.1081/E-ELIS3-120044103/credibility-cognitive-authority-information-soo-young-rieh. Acesso em: 2 set. 2020.
RIEH, Soo Young; DANIELSON, David R. Credibility: a Multidisciplinary Framework. Annual Review of Information Science and Technology, White Plains, v. 41, n. 1, p. 307-364, 2007. DOI 10.1002/aris.2007.1440410114. Disponível em: https://asistdl.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/aris.2007.1440410114. Acesso em: 12 ago. 2020.
SERRA, Paulo. O princípio da credibilidade na seleção da informação mediática. Animus: Revista Interamericana da Comunicação Midiática, Santa Maria, v. 2, n. 1, p. 37-49, jan./jun. 2003. DOI 10.5902/2175497790299. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/animus/article/view/90299/65678. Acesso em: 9 set. 2021.
TOMAÉL, Maria Inês; ALCARÁ, Adriana Rosecler; SILVA, Teresinha Elisabeth da. Fontes de informação digital: critérios de qualidade. In: TOMAÉL, Maria Inês; ALCARÁ, Adriana Rosecler (org.). Fontes de informação digital. Londrina: Eduel, 2016. cap. 1.
TSENG, Shawn; FOGG, B. J. Credibility and Computing Technology. Communications of the ACM, New York, v. 42, n. 5, p. 39-44, May 1999. DOI 10.1145/301353.301402. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/10.1145/301353.301402. Acesso em: 5 abr. 2022.
VELHO, Raphaela Martins Guedes de Azevedo. O papel dos vídeos de ciência na divulgação científica: o caso do projeto ScienceVlogs Brasil. 2019. Dissertação (Mestrado em Divulgação Científica e Cultural) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/334609. Acesso em: 2 nov. 2020.
WATHEN, C. Nadine; BURKELL, Jacquelyn. Believe it or Not: Factors Influencing Credibility on the Web. Journal of the American Society for Information Science and Technology, New York v. 53, n. 2, p. 134-144, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1002/asi.10016. Acesso em: 9 jan. 2021.
ZAMBONI, Lilian Márcia Simões. Cientistas, jornalistas e divulgação científica: subjetividade e heterogeneidade no discurso da divulgação científica. Campinas: Autores Associados, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos trabalhos publicados na revista Comunicação e Informação retêm os direitos autorais sem restrições e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultâneo licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial que permite o compartilhamento do trabalho para fins não comerciais com reconhecimento da autoria e o privilégio de publicação primeiramente por esta revista. Caso o texto venha a ser publicado posteriormente em outro veículo, solicita-se aos autores informar que o mesmo foi originalmente publicado como artigo na revista Perspectiva, bem como citar as referências bibliográficas completas dessa publicação.
Os direitos autorais dos artigos pertencem aos autores e o conteúdo dos artigos assinados é de responsabilidade exclusiva dos autores.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
A revista também se reserva o direito de traduzir o artigo, no todo ou em parte, para o inglês ou para o português, dependendo do idioma em que o artigo tenha sido escrito originalmente.
