Descriptive analysis of scientific communications on post-truth, infodemic and disinformation in stricto sensu postgraduate courses

a case study of the Media, health and post-truth class at FIOCRUZ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v26.77447

Keywords:

Scholarly Communication, Post-Truth, Infodemic, Disinformation, Quantitative Analysis

Abstract

The objective is to perform a descriptive statistical analysis of the characteristics of the bibliographic references offered in a stricto sensu postgraduate curricular component that explicitly deals with at least one of these phenomena: post-truth, misinformation and infodemic. We adopted the digital repository of scientific communications from the Media, health, and post-truth class from the Postgraduate Program in Health Information and Communication of the Institute of Scientific and Technological Communication and Information in Health, of the Oswaldo Cruz Foundation - FIOCRUZ, Brazil. The methodological procedures adopted were the case study, with a quantitative nature, and the application of descriptive analysis for categorization and statistical detailing of the contents of scientific communications. The results showed that eighteen scientific communications are related to the post-truth phenomena, infodemic, and disinformation, and analyzed thirteen dimensions of characteristics of scientific communications. It is concluded that the scientific communications analyzed have scientific references on the phenomena of post-truth, misinformation and infodemic (the latter with less intensity), with potential to subsidize the discussions on the phenomena analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Lima da Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, larissasilva@ufpa.br

Mestra em Ciência da Informação e Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Foi bolsista PIBIC/CNPq do Museu Paraense Emílio Goeldi, contribuindo para o Projeto de construção do Acervo Digital de Línguas Indígenas. É membro do Grupo de pesquisa AmazonDataTech (ADT-UFPA). Atua como Bibliotecária e integra a comissão editorial no Programa de Pós-Graduação em Artes (PPGArtes) da UFPA. Seu foco de atuação na área da Ciência da Informação abrange a representação da informação, divulgação científica e sustentabilidade em Serviços de Redes Sociais Online.

Nádia Araújo da Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, nadia.araujo@icsa.ufpa.br

Master in Information Science from the Federal University of Pará, Graduation and Degree in Nursing, Post-Graduation in CCIH, Surgical Center and Teaching of Nursing Education, Professor of the Technical Nursing Course by SEDUC/SECTET. Member of the Amazon Datatech Research Group.

Fernando de Assis Rodrigues, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, deassis@ufpa.br

Diretor da Faculdade de Arquivologia da Universidade Federal do Pará (mandatos 2020-2022 e 2023-2024). Professor Adjunto no Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, lotado na Faculdade de Arquivologia e no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Pará. Estagiário de Pós-doutoramento em Geofísica na Universidade Federal do Pará. Estágio de Pós-doutoramento, Doutor e Mestre em Ciência da Informação pela UNESP. Especialista em Sistemas para Internet pela UNIVEM. Bacharel em Sistemas de Informação pela UNISAGRADO. Líder dos Grupos de Pesquisa AmazonDataTech (UFPA) e GPTAD - Tecnologias de Acesso a Dados (UNESP). Membro do grupo de pesquisa GPNTI - Novas Tecnologias em Informação (UNESP). Editor do periódico RECoDAF - Revista Eletrônica Competências Digitas para a Agricultura Familiar. Atua nas áreas da Ciência da Informação e da Ciência da Computação, com ênfase em Coleta de Dados e Tecnologias de Informação e Comunicação, focado principalmente em Serviços de Redes Sociais Online e Privacidade.

References

ALBUQUERQUE, C. ‘Fake news’ circularam na imprensa durante surto de gripe espanhola no Rio em 1918. Casa Fiocruz – notícias, [S. l], 20 mar. 2020. Disponível em: http://www.coc.fiocruz.br/index.php/pt/todas-as-noticias/1759-fake-news-circularam-na-imprensa-durante-surto-de-gripe-espanhola-no-rio-em-1918.html. Acesso em: 29 out. 2023.

ALVES, T. R. DE S. et al. Diálogo entre COVID-19 e Gripe Espanhola: fake news, negacionismo e tempos obscuros na Ciência. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 5, p. e32911528320–e32911528320, 8 abr. 2022.

ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARY (ACRL) (EUA). Framework for information literacy for higher education. Chicago: ALA, 2015. Disponível em:http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework.Acesso em: 02 out. 2023

BOURDIEU, P. Forms of capital. Cambridge, UK ; Medford, MA: Polity Press, 2021.

CÂNDIDO, G. G. O ato narrativo e a ética na descrição do documento de arquivo. Marília, Brazil: Universidade Estadual Paulista, 2020.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. 23. ed. Rio de Janeiro, Brazil: Paz e Terra, 2021. v. 1

COUTO, E. S.; MELO, C.; MOREIRA, A. P.; XAVIER, M. Da cultura de massa às interfaces na era digital. Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade, [S. l.], v. 13, n. 14, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/3216. Acesso em: 26 dez. 2023.

CARMICHAEL, F.; GOODMAN, F. C. Vacina não altera DNA nem tem microchip: as mentiras sobre imunização contra o coronavírus. BBC Reality Check, 2020. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-55181327. Acesso em: 17 set. 2023.

CESARINO, L.M.C.N. [Currículo Lattes]. Plataforma Lattes, 2023. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/9096178929138897. Acesso em: 20 dez. 2023.

COSTA, R. M. B.; CARVALHO, C. P. Jornalismo e Redes Sociais: Novas Práticas e Reconfigurações. Comun. & Inf., Goiânia, GO, v. 24, p. 1-16, 2021.

DOMINGOS, R. É #FAKE que vacina contra Covid-19 tem chip líquido e inteligência artificial para controle populacional. Fato ou Fake (G1), 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/fato-ou-fake/coronavirus/noticia/2021/01/27/e-fake-que-vacina-contra-covid-19-tem-chip-liquido-e-inteligencia-artificial-para-controle-populacional.ghtml. Acesso em: 17 set. 2023.

GALHARDI, C. P. et al. Fato ou Fake? Uma análise da desinformação frente à pandemia da Covid-19 no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, [S. l.], v. 25, p. 4201–4210, 30 set. 2020.

GIORDANI, R.C.F., et al. A ciência entre a infodemia e outras narrativas da pós-verdade: desafios em tempos de pandemia. Ciência & Saúde Coletiva, [S. l.], 2021. Disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/a-ciencia-entre-a-infodemia-e-outras-narrativas-da-posverdade-desafios-em-tempos-de-pandemia/18033?id=18033. Acesso em: 26 dez. 2023.

HARSIN, J. Post-Truth and Critical Communication Studies. In: HARSIN, J. (Ed.). Oxford Research Encyclopedia of Communication. [S. l.]: Oxford University Press, 2018.

HENRIQUES, C.; VASCONCELOS, W. Crises dentro da crise: respostas, incertezas e desencontros combate à pandemia da covid-19 no brasil. Estudos Avançados, [S. l.], v. 34, n. 99, p. 25–44. maio/ago., 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.3499.003. Acesso em: 02 out. 2023.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

KOCH, I. V.; TRAVAGLIA, L. C. A coerência textual. 18. ed. São Paulo: Contexto, 1990.

MELO, C; CABRAL, S. A grande crise e as crises brasileiras: o efeito catalisador da Covid-19. Gestão e Sociedade, [S. l.], v. 14, n. 39, p. 3681-3688. 2020. Disponível em: https://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/3259/1469. Acesso em: 29 nov. 2023.

MIRANDA, B. C. A conspiração como pilar político das novas direitas: reflexões sobre o bolsolavismo. Rev. Hist. UEG, Morrinhos, v. 10, n. 2, jul./dez. 2021. Disponível em: https://www.resenhacritica.com.br/tag/historia-ueg-hss/. Acesso em: 02 out. 2023.

MONARI, A.C.P. [Currículo Lattes]. Plataforma Lattes, 2023. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/6076236374612043. Acesso em: 02 out. 2023.

MONTEIRO, D. 10 “fake news” que você precisa conhecer sobre a Covid-19. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca - INFORME ENSP/FIOCRUZ, 01 abr. 2020. Disponível em: https://informe.ensp.fiocruz.br/noticias/48548. Acesso em: 18 set. 2023.

NICKERSON, R. S. Confirmation Bias: A Ubiquitous Phenomenon in Many Guises. Review of General Psychology, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 175–220, 1998. Disponível em: https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.2.175. Acesso em: 07 set. 2023.

NOMURA, B. Estudo do CDC não relaciona transmissão do HIV à vacinação contra Covid-19. Lupa, 2021. Disponível em: https://lupa.uol.com.br/jornalismo/2021/10/28/verificamos-cdc-hiv-vacina-covid/. Acesso em: 17 set. 2023.

OLIVEIRA, T. M. [Currículo Lattes]. Plataforma Lattes, 2023. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/4073806576367509. Acesso em: 20 dez. 2023.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE (OPAS). Entenda a infodemia e a desinformação na luta contra a COVID-19: kit de ferramentas de transformação digital - ferramentas de conhecimento. [S. l.]: OPAS, OMS, 2020. Disponível em: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/52054/Factsheet-Infodemic_por.pdf. Acesso em: 03 out. 2023.

POSETTI, J.; BONTCHEVA, K. Desinfodemia: decifrar a desinformação sobre a COVID-19. [S. l.]: ONU, 2020. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374416_por.locale=en. Acesso em: 02 out. 2023.

PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO EM SAÚDE (PPGICS). O Programa. Rio de Janeiro: Icict-Fiocruz, [2021] Disponível em: https://ppgics.icict.fiocruz.br/area-de-concentracao. Acesso em: 29 jul. 2023.

RECUERO, R. Redes socais na internet. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2020.

RECUERO, R.; GRUZD, A. Cascatas de Fake News Políticas: um estudo de caso no Twitter. Galáxia, São Paulo [online], n. 41, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-25542019239035. Acesso em: 31 out. 2021.

RECUERO, R.; SOARES, F. O Discurso Desinformativo sobre a Cura do COVID-19 no Twitter: Estudo de caso. E-Compós, [S. l], v. 24, p. 1–29, 27 jul. 2021.

RECUERO. R. [Currículo Lattes]. Plataforma Lattes, 2023. Disponível: http://lattes.cnpq.br/7230106202961229. Acesso em: 20 dez. 2023

ROTHKOPF, D. J. When the Buzz Bites Back. Washington Post, 11 maio 2003.

SACRAMENTO, I.; FALCÃO, H.; MONARI, A. C. [Plano de Ensino – PPGICS: Disciplina: Mídia, saúde e pós-verdade]. 2021. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/199IA7Vt44RvsNJTjeZ5ByeFeYrNNmHRg/view?usp=sharing. Acesso em: 12 dez. 2023.

SACRAMENTO, I. [Currículo Lattes]. Plataforma Lattes, 2023. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/1758813567228605. Acesso em: 20 dez. 2023.

SEIXAS, R. A retórica da pós-verdade: o problema das convicções. Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, [S. l.], v. 18, n. 1, 29 abr. 2019. Disponível em: https://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/2197. Acesso em : 26 dez. 2023.

SODRÉ, M. O facto falso: do factóid e às fake news. In: FIGUEIRA, J.; SANTOS, S. (org.). As fake news e a nova ordem (des)informativa na era a pós-verdade: manipulação, polarização, filter bubles. [Coimbra, Portugal]: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2019. Disponível em:https://ucdigitalis.uc.pt/pombalina/item/67863. Acesso em: 02 out. 2023.

TRÄSEL, M. A eficácia da checagem de fatos no combate à desinformação. Cadernos Adenauer, [S. l.], v. 19, n. 4, 2018, p. 69-87

WAISBORD, S. Truth is what happens to news: on journalism, fake news, and post-truth. Journalism Studies, [S. l.], v. 19, n. 13, p. 1866-1878, 2018. Disponível em: https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080%2F1461670X.2018.1492881. Acesso em 02 out. 2023.

WARDLE, C.; DERAKHSHAN, H. Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. [S. l.], Council of Europe, out. 2017.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Novel Coronavirus(2019-nCov) Situation Report - 13. [S. l.], World Health Organization, 2 fev. 2020. Disponível em: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200202-sitrep-13-ncov-v3.pdf. Acesso em: 20 set. 2023.

ZATTAR, M. Competência em Informação e Desinfodemia no contexto da pandemia de Covid-19. Liinc em Revista, [S. l.], v. 16, n. 2, p. e5391, 2020. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5391. Acesso em: 18 set. 2023.

Published

2023-12-30

How to Cite

SILVA, L. L. da; SILVA, N. A. da; RODRIGUES, F. de A. Descriptive analysis of scientific communications on post-truth, infodemic and disinformation in stricto sensu postgraduate courses: a case study of the Media, health and post-truth class at FIOCRUZ. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 26, p. 404–431, 2023. DOI: 10.5216/ci.v26.77447. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/77447. Acesso em: 4 dec. 2024.