Advertising from the perspective of peircean ideas
an analysis of the advertising piece “ Invista pelo celular”(2016)
DOI:
https://doi.org/10.5216/ci.v26.76751Keywords:
Advertising., Peircean semiotics., Advertising community.Abstract
The objective of this article is to highlight the potential of peircean semiotics to found and analyze advertising productions. To this end, we present definitions and classifications of signs which make up the speculative grammar, part of semiotics or peircean logic, and we explicit analysis strategies arising from it, as well as in a case study, we analyze the advertising piece “Invista pelo celular” (2016), carried out by Agência África, for Banco Itaú Unibanco. We apply Aumont and Marie's film analysis proposal adapted for audiovisual advertising pieces, and also apply the strategies generated from speculative grammar, according to Santaella, in the analysis of the mentioned advertising piece. The importance of this article lies in the fact that it adds knowledge to the advertising community, as well as bringing to light knowledges in move in this community.
Downloads
References
APEL, Karl-Otto. El caminho del pensamento de Charles S. Peirce. Madrid: Visor Dos S.A., 1997.
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. A análise do filme. 3 ed. Lisboa: Armand Colin, 2013.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alan. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 22 ed. Rio de Janeiro: J. Olympio, 2008.
DEBERT, Guita Grin; BRIGEIRO, Mauro. Fronteiras de gênero e a sexualidade na velhice. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo. v. 27, n.80, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/4ZCPxm3dySBsmm79BJFmmfR/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 jan. 2022.
DRIGO, Maria Ogécia; SOUZA, Luciana. C. P. de. Aulas de semiótica peirceana. Curitiba: Appris, 2021.
FRASER, Tom. O essencial da cor no design. São Paulo: Senac. 2012.
ITTEN, Johannes. L’arte del colore. Milano: Il Saggiatore, 1996.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A cultura mundo. Resposta a uma sociedade desorientada. São Paulo: Companhia de Letras, 2011.
PEIRCE, Charles Sanders. Principles of philosophy. In: HARTSHORNE, Charles; Weiss, Paul. Collected Papers of Charles S. Peirce. Cambridge: Harvard University Press, v.1, 1931.
PEIRCE, Charles Sanders. Elements of logic. In: HARTSHORNE, Charles; Weiss, Paul. Collected Papers of Charles S. Peirce. Cambridge: Harvard University Press, v.2,1932.
PEIRCE, Charles Sanders. Pragmatism and pragmaticism. In: HARTSHORNE, Charles; Weiss, Paul. Collected Papers of Charles S. Peirce. Cambridge: Harvard University Press, v. 5, 1934.
PEIRCE, Charles Sanders. Science and philosophy. In: BURKS, Arthur W. Collected Papers of Charles S. Peirce. Cambridge: Harvard University Press, v.7, 1958.
SANTAELLA, Lúcia. O que é semiótica? São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.
SANTAELLA, Lúcia. Estética de Platão a Peirce. São Paulo: Experimento, 1994
SANTAELLA, Lúcia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual,
verbal: aplicações na hipermídia. 3 ed. São Paulo: Iluminuras e FAPESP, 2005.
SANTAELLA, Lúcia. Semiótica Aplicada. 2 ed. São Paulo: Cengage, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos trabalhos publicados na revista Comunicação e Informação retêm os direitos autorais sem restrições e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultâneo licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial que permite o compartilhamento do trabalho para fins não comerciais com reconhecimento da autoria e o privilégio de publicação primeiramente por esta revista. Caso o texto venha a ser publicado posteriormente em outro veículo, solicita-se aos autores informar que o mesmo foi originalmente publicado como artigo na revista Perspectiva, bem como citar as referências bibliográficas completas dessa publicação.
Os direitos autorais dos artigos pertencem aos autores e o conteúdo dos artigos assinados é de responsabilidade exclusiva dos autores.
A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
A revista também se reserva o direito de traduzir o artigo, no todo ou em parte, para o inglês ou para o português, dependendo do idioma em que o artigo tenha sido escrito originalmente.