Advertising from the perspective of peircean ideas

an analysis of the advertising piece “ Invista pelo celular”(2016)

Authors

  • Bruno Antonio da Silva Martins Universidade de Sorocaba (Uniso), Sorocaba, SP, Brasil, bruno.martins@prof.uniso.br
  • Maria Ogécia Drigo Universidade de Sorocaba (Uniso), Sorocaba, SP, Brasil, maria.ogecia@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-5123-0610

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v26.76751

Keywords:

Advertising., Peircean semiotics., Advertising community.

Abstract

The objective of this article is to highlight the potential of peircean semiotics to found and analyze advertising productions. To this end, we present definitions and classifications of signs which make up the speculative grammar, part of semiotics or peircean logic, and we explicit analysis strategies arising from it, as well as in a case study, we analyze the advertising piece “Invista pelo celular” (2016), carried out by Agência África, for Banco Itaú Unibanco. We apply Aumont and Marie's film analysis proposal adapted for audiovisual advertising pieces, and also apply the strategies generated from speculative grammar, according to Santaella, in the analysis of the mentioned advertising piece. The importance of this article lies in the fact that it adds knowledge to the advertising community, as well as bringing to light knowledges in move in this community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Ogécia Drigo, Universidade de Sorocaba (Uniso), Sorocaba, SP, Brasil, maria.ogecia@gmail.com

Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC/SP e pós-doutora pela ECA/USP. Docente e cooordenadora do PPG em Comunicação e Cultura - Mestrado, da Uniso.

References

APEL, Karl-Otto. El caminho del pensamento de Charles S. Peirce. Madrid: Visor Dos S.A., 1997.

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. A análise do filme. 3 ed. Lisboa: Armand Colin, 2013.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alan. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 22 ed. Rio de Janeiro: J. Olympio, 2008.

DEBERT, Guita Grin; BRIGEIRO, Mauro. Fronteiras de gênero e a sexualidade na velhice. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo. v. 27, n.80, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/4ZCPxm3dySBsmm79BJFmmfR/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 jan. 2022.

DRIGO, Maria Ogécia; SOUZA, Luciana. C. P. de. Aulas de semiótica peirceana. Curitiba: Appris, 2021.

FRASER, Tom. O essencial da cor no design. São Paulo: Senac. 2012.

ITTEN, Johannes. L’arte del colore. Milano: Il Saggiatore, 1996.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A cultura mundo. Resposta a uma sociedade desorientada. São Paulo: Companhia de Letras, 2011.

PEIRCE, Charles Sanders. Principles of philosophy. In: HARTSHORNE, Charles; Weiss, Paul. Collected Papers of Charles S. Peirce. Cambridge: Harvard University Press, v.1, 1931.

PEIRCE, Charles Sanders. Elements of logic. In: HARTSHORNE, Charles; Weiss, Paul. Collected Papers of Charles S. Peirce. Cambridge: Harvard University Press, v.2,1932.

PEIRCE, Charles Sanders. Pragmatism and pragmaticism. In: HARTSHORNE, Charles; Weiss, Paul. Collected Papers of Charles S. Peirce. Cambridge: Harvard University Press, v. 5, 1934.

PEIRCE, Charles Sanders. Science and philosophy. In: BURKS, Arthur W. Collected Papers of Charles S. Peirce. Cambridge: Harvard University Press, v.7, 1958.

SANTAELLA, Lúcia. O que é semiótica? São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.

SANTAELLA, Lúcia. Estética de Platão a Peirce. São Paulo: Experimento, 1994

SANTAELLA, Lúcia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual,

verbal: aplicações na hipermídia. 3 ed. São Paulo: Iluminuras e FAPESP, 2005.

SANTAELLA, Lúcia. Semiótica Aplicada. 2 ed. São Paulo: Cengage, 2018.

Published

2023-10-13

How to Cite

MARTINS, B. A. da S.; DRIGO, M. O. Advertising from the perspective of peircean ideas: an analysis of the advertising piece “ Invista pelo celular”(2016). Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 26, p. 316–335, 2023. DOI: 10.5216/ci.v26.76751. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/76751. Acesso em: 16 aug. 2024.