Publicidade, criatividade & cognição x inteligências artificiais

uma reflexão à luz das múltiplas inteligências

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v26.76284

Keywords:

Tecnologia, Publicidade, Inteligência, Criatividade, Cognição

Abstract

This is a study of Social Communication in the theme of advertising creation in the face of the popularization of Generative Artificial Intelligences (AI) such as Chat GPT and Dall-E, capable of generating products according to user requests, which dualize the creative scenario in possibilities and challenges. The objective is to build a reflection on the importance of human creative role in Advertising and Propaganda in the face of these technologies. It is a qualitative study with a descriptive-exploratory approach that is developed in light of Howard Gardner's theory of Multiple Intelligences (1993) to provide a foundation for understanding what intelligence is, as well as discussing the nature of AI technologies, Advertising and Propaganda, creativity, and cognition - thus establishing respective relationships between these fields. As results, we take a positivist perspective towards technology, but under the reflection that the use of AI in the creative field of Advertising and Propaganda should be conceived like the use of any other technology in our lives: with criticality, responsibility, reflection, and ethical respect. It reflects how Artificial Intelligence should be seen as an optimizing agent of time and resources, and never as something detrimental to replace human roles and cognitive processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Henrique da Costa Barreto, Universidade Franciscana (UFN), Santa Maria, RS, Brasil, carloshcb123@gmail.com

Publicitário. Mestrando em Ensino de Humanidades e Linguagens - Universidade Franciscana - UFN

Marcelo Schaedler Massário, Universidade Franciscana (UFN), Santa Maria, RS, Brasil, marcelomassario@hotmail.com

Publicitário. Mestre em Ensino de Humanidades e Linguagens, Universidade Franciscana - UFN.

Taís Steffenello Ghisleni, Universidade Franciscana (UFN), Santa Maria, RS, Brasil, taisghisleni@yahoo.com.br

Taís Steffenello Ghisleni é professora na Universidade Franciscana (Santa Maria, RS), nos cursos de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens e Publicidade e Propaganda. Doutora em Comunicação Midiática Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestre em Engenharia de Produção (UFSM), Especialista em Comunicação, Movimento e Mídia (UFSM) e Bacharel em Comunicação Social, Publicidade e Propaganda (UNIJUI).

References

ABSTRATO VENTURES. Chat GPT: benefícios e perspectivas do futuro. Abstrato Ventures, 2023. Disponível em: https://abstrato.ventures/chat-gpt-beneficios-e-perspectivas-do-futuro/. Acesso em: 15 maio 2023.

BELCH, G. E.; BELCH, M. A. Propaganda e promoção: uma perspectiva da comunicação integrada de marketing. 9. ed. Porto Alegre: AMGH, 2012.

ENGELMAN, R. M.; GONÇALVES, M. A. Emoções, criatividade e inovação: reflexões sobre esta relação. Revista Gestão e Desenvolvimento, v. 13, n. 2, p. 37-49, 2016.

FRAGA, R. Por que a Inteligência Artificial não sabe desenhar mãos?. Mundo Curioso, 2023. Disponível em https://muitocurioso.org/por-que-a-inteligencia-artificial-nao-sabe-desenhar-maos/.

FURTADO, J. de A. Novo cenário, novas configurações: um olhar sobre a publicidade na era da informação. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 14, n. 1, p. 127–140, 2012. DOI: 10.5216/c&i.v14i1.21511. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/21511. Acesso em: 29 maio. 2023.

GABRIEL, M. Você, eu e os robôs: pequeno manual do mundo digital. São Paulo: Atlas, 2018.

GARDNER, H. Estruturas da mente: a teoria das inteligências múltiplas. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 1994.

GOLEMAN, D. Emotional intelligences: why it can matter more than IQ. Bantam Books, 1996.

GOMES, D. dos S. Inteligência Artificial: conceitos e aplicações. Olhar Científico. v1, n. 2, p. 234-246, 2010.

KOTLER, P. Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle. São Paulo: Prentice Hall, 2000.

LANDIM, W. Chat GPT: o que é, como funciona e como usar. Inteligência artificial. Mundo Conectado. Notícias, 2023. Disponível em https://mundoconectado.com.br/artigos/v/31327/chat-gpt-o-que-e-como-funciona-como-usar. Acesso em 02 de fev. 2023.

LASSWELL, H. The Theory of Political Propaganda The American Political Science Review, Vol. 21, No. 3. (Aug., 1927), pp. 627-631.

OLIVEIRA, R. da L.; VICENTE, K. B. Estudo sobre o uso de tecnologias digitais no processo de educação utilizando inteligência artificial (IA): benefícios e desafios. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 50, p. 202-212, 2021.

PETERMANN, J. Criação Publicitária. 1 ed. Santa Maria, RS: UFSM, Ed. UFSM, 2023.

RUSSEL, S. Inteligência Artificial a nosso favor: como manter o controle sobre a tecnologia. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

SANTAELLA, L. A Inteligência Artificial é Inteligente? São Paulo: Edições 70, 2023.

SCHMIDT, L. Dall-E: ferramenta da IA que gera imagens é o sucesso do momento. Mundo Conectado. Notícias, 2022. Disponível em https://mundoconectado.com.br/noticias/v/26075/dall-e-ferramenta-de-ia-que-gera-imagens-e-o-sucesso-do-momento. Acesso em 02 de fev. 2023

STEMBERG, R. J. In defense of Gardner’s theory of multiple intelligences. Educational researcher, 1997.

VIEIRA, S. Raciocínio criativo na publicidade. Ed digital. Loyola, 2003.

Published

2023-08-29

How to Cite

DA COSTA BARRETO, C. H.; MASSÁRIO, M. S.; GHISLENI, T. S. Publicidade, criatividade & cognição x inteligências artificiais: uma reflexão à luz das múltiplas inteligências. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 26, p. 235–261, 2023. DOI: 10.5216/ci.v26.76284. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/76284. Acesso em: 17 jul. 2024.