Advertising from the perspective of university social media users

Authors

  • Maria Ogécia Drigo Universidade de Sorocaba (Uniso), Sorocaba, São Paulo, Brasil, maria.ogecia@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-5123-0610
  • Luciana Coutinho Pagliarini de Souza Universidade de Sorocaba (Uniso), Sorocaba, São Paulo, Brasil, luciana.souza@prof.uniso.br https://orcid.org/0000-0002-1995-8791
  • Angelica Caniello Universidade de Sorocaba (Uniso), Sorocaba, São Paulo, Brasil, angelica.caniello@prof.uniso.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/ci.v25.74324

Keywords:

Advertising., Social Media. University users.

Abstract

This article presents research results in development focusing on the relationships that brazilian users of social networks establish with advertising products available on Twitter, Instagram and YouTube. To this end, reflections on advertising are presented; aspects of the users' profile and data analysis, via described statistics, which point to the ways of acting of the same users. Among the results, we highlight the permanence of the belief in the power of advertising to instigate the consumption of products and brands, or services and that it is consumed as a cultural product also for its playful aspect and for being interesting. The relevance of the research lies in the possibility of providing subsidies for the elaboration of guidelines to guide educational practices that promote the development of media competences.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Ogécia Drigo, Universidade de Sorocaba (Uniso), Sorocaba, São Paulo, Brasil, maria.ogecia@gmail.com

Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC/SP e pós-doutora pela ECA/USP. Docente e cooordenadora do PPG em Comunicação e Cultura - Mestrado, da Uniso.

Luciana Coutinho Pagliarini de Souza, Universidade de Sorocaba (Uniso), Sorocaba, São Paulo, Brasil, luciana.souza@prof.uniso.br

Possui doutorado (2003) e mestrado (1986) em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Possui estágio pós-doutoral na Universität Kassel, Kassel - Alemanha (2008), sob os auspícios da Fapesp. É professora do Programa de Mestrado em Comunicação e Cultura na Universidade de Sorocaba, Uniso.

Angelica Caniello, Universidade de Sorocaba (Uniso), Sorocaba, São Paulo, Brasil, angelica.caniello@prof.uniso.br

Doutora e Mestre em Comunicação e Cultura pela Universidade de Sorocaba (Uniso). 

References

BAUDRILLARD, J. O sistema dos objetos. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.

BOLTANSKI, L.; THÉVENOT, L. De la justification: les économies de la grandeur. Paris: Gallimard, 2014.

BRUNO, F. Dispositivos de vigilância no ciberespaço: duplos digitais e identidades simuladas. Fronteira, São Leopoldo/RS, v.8, p. 152-159, 2006.

BRUNO, F. et al. O oráculo de Mountain View: o Google e sua cartografia do ciberespaço. E-compós, v. 6, p. 1-21, 2006.

BACCEGA, M. A. Inter-relações comunicação ne consumo na trama cultural: o papel do sujeito ativo. In: CARASCOZA, João Anzanello; ROCHA, Rosamaria de Melo. (Orgs.). Consumo midiático e culturas da convergência. São Paulo: Miró Editorial, 2011. p. 26-44.

DRIGO, M. O; MARTINS, B.; PEREZ, C. Publicidade e periodização da vida: (re)significações da velhice. Curitiba: Appris, 2019.

FERRARI, F. Introdução a Algoritmo e Programação. UFP, Bagé, 2008.

JORDÃO, G. Consumo de práticas culturais: perspectiva epistemológica. In CARRASCOZA, João Anzanello. Laboratório do sensível: comunicação, consumo e arte. Porto Alegre: Sulina, 2016.

LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. A cultura-mundo: resposta a uma sociedade desorientada. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

MAFFESOLI, M. No fundo das aparências. Petrópolis: Vozes, 2005.

MAFFESOLI, M. Saturação. São Paulo: Iluminuras, 2010.

MATELLART, A. La Publicidad. Barcelona. Buenos Aires. Ediciones Paidós Ibérica, S.A., 2000.

O'NEIL, C. Weapons of math destruction: how big data increases inequality and threatens democracy. New York: Broadway Books, 2016.

SANTAELLA, L.; NÖTH, W. Estratégias semióticas da publicidade. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

Published

2022-12-27

How to Cite

DRIGO, M. O.; COUTINHO PAGLIARINI DE SOUZA, L.; CANIELLO, A. Advertising from the perspective of university social media users. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 25, p. 855–873, 2022. DOI: 10.5216/ci.v25.74324. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/74324. Acesso em: 16 aug. 2024.