Citizenship and TICs: an anachronistic relationship?

Authors

  • Marcos Marinho M. Queiroz Universidade Federal de Goiás
  • Magno Medeiros Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5216/38756

Keywords:

Citizenship. TICs. Internet.

Abstract

This article's initial proposal to perform a conceptual survey of citizenship, as well as an analysis of the evolution of Information and Communication Technologies (ICTs) and their potential uses with regard to optimize the process of appropriation of this citizenship by living individuals in the polis. Through a survey led by the literature review method has teamed up classic and modern concepts on the subject in question, plotting them in today's reality in which technology has a strong presence in the processes of meaning and redefinition of citizen's status and citizenship itself , theme of this research. Possession of concepts and contextual analysis of the ICT - Citizenship is reached, in this study, a depression of perspective between them, where the anachronism is present and requires measures to be able to correct such asynchronicity. Finally this text reinforces the need to rethink the current educational process in this society, so that individuals are prepared to master the technology in search of reaching the citizen condition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Marinho M. Queiroz, Universidade Federal de Goiás

Mestrando do PPGCOM-UFG. Professor na graduação em Publicidade e Propaganda nas instituições FIC-UFG e PUC-GO. Bolsista FAPEG

Magno Medeiros, Universidade Federal de Goiás

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo - USP. Professor associado da Universidade Federal de Goiás e atual diretor da Faculdade de Informação e Comunicação (FIC/UFG).

References

BRASIL. Presidência da República. Secretaria de Comunicação Social. Pesquisa brasileira de mídia 2015: hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. Brasília : Secom, 2014. Disponível em: <http://www.secom.gov.br/atuacao/pesquisa/lista-de-pesquisas-quantitativas-e-qualitativas-de-contratos-atuais/pesquisa-brasileira-de-midia-pbm-2015.pdf>. Acesso em: 10/09/15.

CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos. 7. ed. Rio de Janeiro: Editora URFJ, 2008.

CARVALHO, J. M. Cidadania no Brasil: o longo caminho. 3. ed. São Paulo: Civilização Brasileira, 2002.

CASTELLS, M.; CARDOSO, G. (Orgs.). A Sociedade em rede: do conhecimento à ação política. Portugal: Imprensa nacional; Casa da moeda, 2006.

CORTINA, Adela. Cidadãos do mundo: uma teoria da cidadania. São Paulo: Edições Loyola, 2005.

DURÁN BARBA, J.; SANTIAGO, N. Mujer, sexualidade, internet y política: los nuevos electores latinoamericanos. México: FCE, 2006.

LEVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MARSHALL, T. H. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro: ZAHAR Editores, 1967.

MCLUHAN, M. Os meios de comunicação como extensões do homem. 18. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.

MEKSENAS, P. Cidadania, poder e comunicação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

NERY, V. C. A.; TEMER, A. C. R. P. Para entender as teorias da comunicação. EDUFU: Uberlândia, 2009.

RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

RIBEIRO, R. J. Hobbes: o medo e a esperança. In. WEFFORT, F. C. (Org.). Os clássicos da política. 14. ed. São Paulo: Ática, 2006.

SANTOS, Goiamérico Felício Carneiro dos. Ágora virtual: Espaços de Emancipação Política, ou Lugares de Consumo?. In: BONILHA, Kátia Raquel; SATLER, Lara Lima (Org.). Século XXI: a Publicidade sem fronteiras? Goiânia: Editora Puc Goiás, 2011. p. 175-192.

WOLTON, D. Internet, e depois? Uma teoria crítica das novas mídias. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2012.

Published

2015-12-04

How to Cite

QUEIROZ, M. M. M.; MEDEIROS, M. Citizenship and TICs: an anachronistic relationship?. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 18, n. 2, p. 163–179, 2015. DOI: 10.5216/38756. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/38756. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Caderno Casadinho Procad UFG - UFRJ