Analysis of the construction of the concept Choreographic Object through the methodological triangulation: mutability, transferability

Authors

  • Ana Margarida Medeiros Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa
  • Zélia Macedo Teixeira Universidade Fernando Pessoa

DOI:

https://doi.org/10.5216/32052

Keywords:

Choreographic Object. Grounded Analysis. Methodological Triangulation.

Abstract

The goal of this article is the presentation of an uncommon approach in the world of performing arts. Starting from the William Forsythe's concept of Choreographic Object (FORSYTHE, 2008), originally bound to dance, we aimed the clarification and exploration of both the concept itself and its application in areas such as the performing arts, production practices and the projection of space. Being integrated into the production crew of Scattered Crowd allowed the conjugation of methods of accessing the main performers of this play: William Forsythe himself and 10 elements of the crew who contributed to this installation. The interviews were conjugated with meaning and experience exploration techniques such as resorting to visual and graphic objects (poster) and video objects. The conjugation of the prospectives granted through four distinct qualitative methodologies constitutes the conclusion of this article. The completion of the triangulation of these various approaches allows you to understand the concept of "choreographic object" as an object of convergence. This conclusion is derived from the ongoing research. The convergence that "choreographic object" holds seems to materialize in the effect that requires and in the way it affects who attends it, the spectator.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Margarida Medeiros, Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa

Designer, Licenciada pela Escola Superior de Artes e Design, é neste momento Doutoranda em Motricidade Humana, na especialidade de Dança na Universidade de Lisboa, é atualmente bolseira de investigação da FCT na área de estudos artísticos. Membro do centro de investigação INED-MD. Gestora da projectos de Investigação na ESAD Matosinhos (2011), onde relaciona campos disciplinares como o design e processos de criação na performance.

Zélia Macedo Teixeira, Universidade Fernando Pessoa

Psicóloga Clínica, Licenciada pela Univ. do Porto, Mestre em Psicologia da Educação e Doutorada em Psicologia pela Univ.do Minho. Professora Auxiliar na Faculdade de  Ciências Humanas e Sociais da Universidade Fernando Pessoa (2004), onde tem como áreas prioritárias os comportamentos aditivos, o desvio e a exclusão, as modificações corporais entre outros temas.

References

DENZIN, K. The research act in sociology. Chicago: Aldine, 1970.

FONTE, Carla. Investigar narrativas e significados: a Grounded Analysis como metodologia de referência. Revista da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Porto, v. [s.i.], n. 2, p. 290-297, 2005.

FORSYTHE, W. Choreographic objects. In: BIRNBAUM, D.; FORSYTHE, W.; WEISBECK, M. Suspense. Alemanha, 2008.

GABLIK, S. The object lesson. In:Magritte, Londres: Thames and Hudson, 1970. p. 102-125.

MEDEIROS, Ana Margarida Marques de Macedo Guimarães. Análise do campo coreográfico contemporâneo: a coreografia enquanto proposta projectual de espaço. 2014. Tese (Doutorado) - Curso de Motricidade Humana, Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2014.

MEDEIROS, A.; TEIXEIRA, Z. Scattered crowd: perspectivas convergentes na análise de um objecto coreográfico. In: CONGRESSO IBERO­AMERICANO EM INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA, 3., Badajoz. Anais... [s.n.],2014. p.246-251.

SEALE, Clive. Quality in Qualitative Research.Qualitative inquiry, London, v. 5, n. 4, p.465-478, nov. 1999.

STRAUSS, A; CORBIN, J. Pesquisa qualitativa:técnicas e procedimentos para o desenvolvimento da teoria fundamentada. Porto Alegre: Artmed, 2008.

Published

2014-12-15

How to Cite

MEDEIROS, A. M.; TEIXEIRA, Z. M. Analysis of the construction of the concept Choreographic Object through the methodological triangulation: mutability, transferability. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 17, n. 2, p. 70–82, 2014. DOI: 10.5216/32052. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/32052. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos