Other perspectives on the use of images in qualitative research: the exercise with the interpretation of Didi Huberman

Authors

  • Vania Lucia Costa Alves Souza Universidade de Brasília
  • Vânia Olária Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5216/31812

Keywords:

Frankfurt School. Critical Theory Social. Media.

Abstract

The research using images as sources of research requires the use of methods to consider the image, its symbolism, its historical context, its virtues and not knowledge. In our studies , we believe that there are several possibilities for the interpretation of the image, but some may also lead researchers to serious misunderstandings , because its interpretation can distance itself from the historical context in this image ; or may mistakenly consider that the meanings of the image could be reduced to the method. The purpose of this article is to analyze the interpretations and methods of image analysis of Erwin Panofsky, Pierre Francastel and George Didi-Huberman and reflect on the potential of using image as an element of social research. We emphasized the understanding of the concepts recommended by Didi-Huberman for image analysis and its possibilities in qualitative research presenting an exercise using the interpretation of this author

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vania Lucia Costa Alves Souza, Universidade de Brasília

Professora de Geografia do Ensino Médio da Secretaria de Educação do Distrito Federal. Atualmente estudante de Doutorado em Ensino de Geografia, Departamento de Geografia, Universidade de Brasilia.

Vânia Olária, Universidade de Brasília

Professora de artes da Secretaria de Educação de Goiás. Atualmente é estudante de Doutorado da Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, UnB

References

BASARAB, Nicolescu. Educação e transdisciplinaridade. Brasília: UNESCO, 2000.

DIDI–HUBERMAN, Georges. O que vemos e o que nos olha. Campinas: Editora 34, 1998.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Confronting Images: questioning the Ends of a Certain History of Art.Pennsylvania: LesEditions de Minuit, 2004.

BRASIL. Portaria n.° 1140, de 22 de novembro de 2013. Institui o Pacto Nacional pelo Fortalecimentodo EnsinoMédio e define suasdiretrizesgerais, forma, condições e critériospara a concessão de bolsas de estudo e pesquisano âmbito do ensinomédio público,nas redes estaduais e distrital de educação.Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 dez. 2013. Seção 1, p. 24-25.

BRASÍLIA, DF. Secretaria de Estado da Educação do Distrito Federal (SEEDF). Currículo emMovimento da Educação Básica. SEEDF; GDF, Brasília, 2014. Disponívelem: <http://www.se.df.gov.br/materiais-pedagogicos/curriculoemmovimento.html>. Acessoem: 13 nov. 2014.

DÜRER, ALBRECHT. São Jerônimoemseuestúdio. 1521. Pintura.

FRANCASTEL, Pierre, Pintura e Sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

GINZBURG, Carlo.Mitos, Emblemas, Sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

HERNANDEZ, Aline; SCARPARO, Helena. Silêncios e Saberes Guardados nas Imagens do Pré-Golpe de 1964. Revista de Psicologia Política, São Paulo, v.8, n. 15, abril de 2009. Disponível em: <http://www.fafich.ufmg.br/~psicopol/seer/ojs/viewarticle. php?Id=139>. Acesso em: 01 de nov. de 2013.

PANOFSKY, Erwin. A perspectiva como forma simbólica. In:____. História da arte italiana: da Antiguidade a Duccio. Tradução de Wilma De Kantinszky. São Paulo: Cosac e Naify, 2003.

SCHIMITT, J. O corpo das imagens: ensaios sobre a cultura visual na Idade Média. São Paulo: Edusp, 2007.

WELLER, Wivian; BASSALO, Lucélia de M. Braga. Imagens: documentos de visões de mundo. Sociologias, Porto Alegre, ano 13, n. 28, set./dez. 2011.

Published

2014-12-15

How to Cite

SOUZA, V. L. C. A.; OLÁRIA, V. Other perspectives on the use of images in qualitative research: the exercise with the interpretation of Didi Huberman. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 17, n. 2, p. 06–22, 2014. DOI: 10.5216/31812. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/31812. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos