Filosofia da oralidade: saberes transatlânticos na educação
DOI:
https://doi.org/10.5216/rp.v35i1.82494Abstract
This article presents the oral tradition based on the exposition by Amadou Hampaté Bâ (2003; 2010) as a basis for reflecting on thephilosophy of orality proposed by Paula Junior (2019; 2020; 2022) to think about processes of preservation and transmission of
epistemologies of African origin on the African continent and in the diaspora. Aspects such as orality itself, ancestry, corporeality,
spirituality and community were maintained in transatlantic black bodies, even with the hardships of modern slavery, as highlighted by
Maria Antonieta Antonacci (2014). These traits were preserved in the vast Afro-Brazilian cultural universe distributed from north
to south of Brazil and are transmitted in social, cultural and educational spaces that can be thought of as quilombola spaces of resistance
distributed in different locations, including urban spaces.This knowledge and its oral transmission model present an educational
methodology that can contribute to school education by expanding the possibilities of applying Federal Law n.11.645/2008, which makes
the teaching of Afro-Brazilian and indigenous history and culture mandatory in education. This analysis demonstrates its effectiveness
in the very historicity of the black presence in Brazil with the preservation of their cultures and ways of resisting the slavery period
and the resilience in the struggles for citizenship rights. It establishes on the horizon of Bantu-based African philosophy an ethic of
conviviality in which differences are valued and expand the possibilities of knowledge.
Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2025-11-04 — Updated on 2025-11-07
Versions
- 2025-11-07 (2)
- 2025-11-04 (1)
How to Cite
JUNIOR, Antonio Filogênio de Paula. Filosofia da oralidade: saberes transatlânticos na educação. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 35, n. 1, p. 95–104, 2025. DOI: 10.5216/rp.v35i1.82494. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/82494. Acesso em: 6 dec. 2025.
Issue
Section
Dossiê Travessias das Filosofias Africanas: entre modelos de ensino e aprendizagem
License
Política de direitos autorais (acesso livre). Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista Polyphonía o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).