Iniciação Científica no Ensino Médio: reflexões e experiências de jovens negros em duas escolas públicas de Governador Valadares/MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v34i2.81350

Abstract

The central objective of this article is to reflect and analyze the experiences lived by black students from
the UBUNTU/NUPEAAs Scientific Initiation Project (Center for African, Afro-Brazilian and Diaspora
Studies) for High School at the State Department of Education of MG (SEE -MG) promoted by the ICEB
program (Basic Education Scientific Initiation). The focus of this investigation will be on two public
schools in the city of Governador Valadares/MG where the activities of this project were developed. In
relation to our methodological path, we chose to prioritize the qualitative approach to educational research,
using a questionnaire with students who graduated from the project. The results achieved in this research
showed that the actions of the Scientific Initiation project contributed to young black students acquiring
knowledge in the area of science and also an opportunity to recognize their ethnic-racial identity in the
school environment, still marked by prejudice and racism

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucinei Pereira da Silva, Rede Estadual de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, lucinei.pereira28@gmail.com

Doutorando em Ciência da Informação (PPGCI-UFMG). Professor de História na Rede Estadual de Minas
Gerais (SEE-MG).

Michelle Gonçalves Rosa, Rede Estadual de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, michellehelena1@yahoo.com.br

Especialista em Educação para as Relações Étnico-Raciais (Neabi-UFOP); Professora de Filosofia na
Rede Estadual de Minas Gerais (SEE-MG).

Fernanda Cristina De Paula, Universidade Vale do Rio Doce, Governador Valadares, Minas Gerais, Brasil, fernanda.paula@univale.br

Doutora em Geografia (Unicamp); Docente do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Gestão
Integrada do Território (UNIVALE).

Rita Cristina de Souza Santos, Ministério Público do Estado do Rio de Janeiro, Macaé, Rio de Janeiro, Brasil, rita.santos@mprj.mp.br

Doutora em Saúde Coletiva (IMS-UERJ). Assessora Técnica em Psicologia no Ministério Público do
Estado do Rio de Janeiro (MPRJ/CRAAI-MACAÉ).

Published

2024-12-29 — Updated on 2025-03-21

Versions

How to Cite

SILVA, Lucinei Pereira da; ROSA, Michelle Gonçalves; DE PAULA, Fernanda Cristina; SANTOS, Rita Cristina de Souza. Iniciação Científica no Ensino Médio: reflexões e experiências de jovens negros em duas escolas públicas de Governador Valadares/MG. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 34, n. 2, p. 167–188, 2025. DOI: 10.5216/rp.v34i2.81350. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/81350. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Iniciação à Pesquisa Científica na Educação Básica