Iniciação Científica nos anos finais do Ensino Fundamental: uma análise discursiva de memes sobre a Covid-19

Authors

  • Flávia Motta de Paula Galvão Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, flavia.galvao@ufg.br
  • Fernanda Motta de Paula Resende Universidade Estadual Paulista, São Paulo, São Paulo, Brasil, fernanda.resende@unesp.br https://orcid.org/0000-0002-7435-6937
  • Rafael Caponi dos Santos Discente da Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, rafaelcaponidossantos@gmail.com
  • Rogério de Castro Ângelo Instituto Federal do Triângulo Mineiro, Ituiutaba, Minas Gerais, Brasil, rogerioangelo@iftm.edu.br https://orcid.org/0000-0002-0936-5028

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v34i2.81348

Abstract

This article presents an analysis of memes during the period of the Covid-19 pandemic, between the years
2020 and 2022, seeking, mainly, to understand what topics were covered, the criticisms made and the
production conditions in which the memes were produced. The relevance that memes have gained,
especially during the pandemic, stands out, both for criticizing the way the federal government handled the
situation as well as people’s attitudes and the alleviation of the situation through humor. The study was
based on readings from Discourse Analysis (Pêcheux, 1997, 2015), with the aim of analyzing the effects of
meaning that surround this genre and providing a broader reading. Furthermore, we take into account the
intertextuality of memes and their possibilities for work in Portuguese language classes, contributing to the
process of textual interpretation. Therefore, the analyzes made it possible to understand how the meme is
an important discursive genre, which circulates on different social networks and manages to reach a large
number of internet users. In this specific case, memes had the function of alleviating, through humor, the
degrading situation highlighted by the pandemic. Furthermore, we found that this genre is an interesting
teaching resource for use in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Motta de Paula Galvão, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, flavia.galvao@ufg.br

Doutora em Estudos Linguísticos (UFU); Professora Adjunta A do Departamento de Língua Portuguesa
do Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação da Universidade Federal de Goiás (CEPAE/UFG).

Fernanda Motta de Paula Resende, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, São Paulo, Brasil, fernanda.resende@unesp.br

Doutora em Educação (UNESP/Marília); Professora Assistente do Departamento de Educação da
UNESP/São José do Rio Preto.

Rafael Caponi dos Santos, Discente da Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, rafaelcaponidossantos@gmail.com

Discente do 1º ano do Ensino Médio no Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação da Universidade
Federal de Goiás (CEPAE/UFG). Foi bolsista PIBIC/Jr/UFG nos anos de 2022 e 2023.

Rogério de Castro Ângelo, Instituto Federal do Triângulo Mineiro, Ituiutaba, Minas Gerais, Brasil, rogerioangelo@iftm.edu.br

Mestre em Estudos Linguísticos (PPGEL-UFU). Professor de Português e Inglês no Instituto Federal do
Triângulo Mineiro (IFTM) campus Ituiutaba.

Published

2024-12-29 — Updated on 2025-03-21

Versions

How to Cite

GALVÃO, Flávia Motta de Paula; RESENDE, Fernanda Motta de Paula; SANTOS, Rafael Caponi dos; ÂNGELO, Rogério de Castro. Iniciação Científica nos anos finais do Ensino Fundamental: uma análise discursiva de memes sobre a Covid-19. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 34, n. 2, p. 130–147, 2025. DOI: 10.5216/rp.v34i2.81348. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/81348. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Iniciação à Pesquisa Científica na Educação Básica