Práticas de Iniciação à Pesquisa nos anos iniciais do Ensino Fundamental: Possibilidades a partir de uma proposta de espiral investigativa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v34i2.81342

Abstract

This article examines the possibilities of introducing research initiation practices in the Early Years of
Elementary Education. The study employed an action research approach and was conducted over the course
of one semester with a 3rd-grade class at an Elementary School located in the city of Arroio do Meio/RS.
The research corpus consisted of field diary entries, recordings, photographic records, audio transcriptions,
and interviews with the children participating in the study. The material was analyzed using a Discursive
Textual Analysis technique. The analysis of the produced categories suggests that the development of the
Investigative Spiral proposal challenges instrumental conceptions often associated with Research Initiation
practices. Beyond learning a presumed method or the steps of scientific inquiry, the analyzed proposal
allows children to exercise epistemic curiosity, intellectual humility, self-confidence in their learning
abilities, and the ability to plan investigative ventures to address emerging problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mateus Lorenzon, Redes de Ensino de Arroio do Meio e Lajeado, Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil, mateusmlorenzon@gmail.com

Mestre em Ensino (UNIVATES); Doutorando em Educação (UPF); Professor das redes públicas de ensino
de Arroio do Meio/RS e Lajeado/RS.

Jacqueline Silva da Silva, Universidade do Vale do Taquari-Univates, Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil, jacqueh@univates.br

Doutora em Educação (UFRGS); Professora da Universidade do Vale do Taquari-Univates Lajeado/RS.

Luiz Marcelo Darroz, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil, ldarroz@upf.br

Doutor em Educação em Ciências (UFRGS); Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em
Educação; Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática;
Professor do Curso de Física-L; Universidade de Passo Fundo, RS. https://orcid.org/0000-0003-0884-9554.

Cleci Teresinha Werner da Rosa, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil, cwerner@upf.br

Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Pósdoutorado na Universidad de Burgos – Espanha; Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação; Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática; Professora do Curso de Física-L; Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS. BR 285 – Bairro São José; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9933-8834.

Published

2024-12-29 — Updated on 2025-03-21

Versions

How to Cite

LORENZON, Mateus; SILVA, Jacqueline Silva da; DARROZ, Luiz Marcelo; ROSA, Cleci Teresinha Werner da. Práticas de Iniciação à Pesquisa nos anos iniciais do Ensino Fundamental: Possibilidades a partir de uma proposta de espiral investigativa. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 34, n. 2, p. 46–71, 2025. DOI: 10.5216/rp.v34i2.81342. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/81342. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Iniciação à Pesquisa Científica na Educação Básica