A formação do leitor a partir de práticas de letramentos literários em contexto escolar

Authors

  • Camila Grimes Rede Estadual de Ensino de Santa Catarina (SED-SC), Santa Catarina, Brasil, cgrimes@furb.br
  • Elis Regina Kosloski Rede Estadual de Ensino de Santa Catarina (SED-SC), Santa Catarina, Brasil, elis.regkos@gmail.com
  • Flávio Booz Rede Estadual de Ensino de Santa Cataria (SED-SC), Santa Catarina, Brasil, flaviobooz@gmail.com
  • Rozane Fermino da Silva Rede Estadual de Ensino de Santa Catarina (SED-SC), Santa Catarina, Brasil, profrozanefermino@gmail.com
  • Adriana Fischer Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, Santa Catarina, Brasil, adrfischer@furb.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v33i2.74879

Abstract

The present study has as its theme the literary reading practices and the reader formation at the Basic
Education School Manoel Vicente Gomes, in Major Gercino - SC. The demand identified for this
investigation is the lack of access to literature books that awaken students to the development of literary
reading practices. Thus, the objective is to understand how the incentive to read literature of interest to
students can contribute to the reader formation in a public school. The data presented summarize the
characteristics of the school community declared in the computerized school management system of the
network and the reading sheets and, above all, compile the reflective diary proposals written by the students.
The reader formation must be present in the pedagogical proposal of the school in the long term and always
with a view to investing in meaningful content for the student and providing time and space for reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Grimes, Rede Estadual de Ensino de Santa Catarina (SED-SC), Santa Catarina, Brasil, cgrimes@furb.br

Mestre em Educação (FURB); Professora de Ciências e Biologia em escola pública estadual de Santa
Catarina. 

Elis Regina Kosloski, Rede Estadual de Ensino de Santa Catarina (SED-SC), Santa Catarina, Brasil, elis.regkos@gmail.com

Mestre em Educação (FURB); Professora de Língua Inglesa em escola pública estadual de Santa Catarina. 

Flávio Booz, Rede Estadual de Ensino de Santa Cataria (SED-SC), Santa Catarina, Brasil, flaviobooz@gmail.com

Especialista em Práticas Pedagógicas Interdisciplinares pela Dom Bosco; Assistente em Educação em
escola pública estadual de Santa Catarina.

Rozane Fermino da Silva, Rede Estadual de Ensino de Santa Catarina (SED-SC), Santa Catarina, Brasil, profrozanefermino@gmail.com

Especialista em Metodologia do ensino de português e inglês pela FAVENI; Professora de Língua Inglesa
em escola pública estadual de Santa Catarina.

Adriana Fischer, Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, Santa Catarina, Brasil, adrfischer@furb.br

Doutora em Linguística (UFSC); Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e
Doutorado) e no Departamento de Letras, FURB. 

Published

2022-12-27

How to Cite

GRIMES, C.; KOSLOSKI, E. R.; BOOZ, F.; SILVA, R. F. da; FISCHER, A. A formação do leitor a partir de práticas de letramentos literários em contexto escolar. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 33, n. 2, p. 305–321, 2022. DOI: 10.5216/rp.v33i2.74879. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/74879. Acesso em: 19 dec. 2024.