Atividades educativas não presenciais na pandemia: experimentando a casa e ampliando o universo cultural da criança

Authors

  • Bruna Pereira Carneiro Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, brunacarneiro12@gmail.com
  • Poliana Carvalho Martins Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, polianacm@ufg.br
  • Rebeca Cardoso de Andrade Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, rebeksandrade18@gmail.com
  • Vanessa Roberta Santos Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, vanessaroberta_1818@hotmail.com
  • Yasmin Gonçalves e Lyra Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, yasminlyra@ufg.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v33i2.74859

Abstract

This work presents an experience mediated by technologies in early childhood education carried out at DEI/CAPAE/UFG in the 2020 academic year. The methodology used was literature review, document analysis and participant observation. Data were collected from the teachers' plans and through participant observation. The study presents the pedagogical proposal developed, its methodology, the digital platforms, the themes worked on and the materials. It reflects on the contradiction of meeting the educational needs of children during the COVID 10 pandemic and the certainty that remote learning is not suited to the specifics of pedagogical aspects in Early Childhood Education. It proposes an alternative: non-attendance educational activities of an optional nature and aiming at bonds with children and families. It considers that teaching work in cyberspace brings a break between the planning/execution dialectical pair, as those who carry out the proposals are the parents. This split affects another dialectical pair: objective/assessment making it difficult for teachers to understand what the child has learned and making the assessment process a challenge. It concludes that the impediment to be with the children, and still have to create bonds with them, providing them with learning and knowledge, brought an unprecedented teaching condition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Pereira Carneiro, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, brunacarneiro12@gmail.com

Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás. 

Poliana Carvalho Martins, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, polianacm@ufg.br

Graduada em Educação Física pela FEFD/UFG, Especialista em Educação Infantil pela FE/UFG, Mestre no
Ensino na Educação Básica pelo CEPAE/UFG, técnica em assuntos educacionais no Departamento de Educação Infantil do CEPAE/UFG.

Rebeca Cardoso de Andrade, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, rebeksandrade18@gmail.com

Graduada em Pedagogia pela FE/UFG, Especialista em Educação Infantil, Alfabetização e Letramento pela
FABEC BRASIL.

Vanessa Roberta Santos, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, vanessaroberta_1818@hotmail.com

Graduanda do curso de Pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás.

Yasmin Gonçalves e Lyra, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, yasminlyra@ufg.br

Graduada em Artes Cênicas, Especialista em Arte/Educação Intermidiática, Mestranda em Artes da Cena, todos pela EMAC/UFG. Atriz e professora no Departamento de Educação Infantil do CEPAE/UFG.

Published

2022-12-27

How to Cite

CARNEIRO, B. P.; MARTINS, P. C.; ANDRADE, R. C. de; SANTOS, V. R.; GONÇALVES E LYRA, Y. Atividades educativas não presenciais na pandemia: experimentando a casa e ampliando o universo cultural da criança. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 33, n. 2, p. 29–45, 2022. DOI: 10.5216/rp.v33i2.74859. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/74859. Acesso em: 17 jul. 2024.