A educação da criança do campo em uma perspectiva sócio-histórico-dialética: um diálogo sobre direitos e intercruzamentos entre o campo e a cidade

Authors

  • Ivone Garcia Barbosa Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, ivonegbarbosa.ufg@gmail.com
  • Ester Alves Lopes Mendes Centro Universitário Araguaia (UniAraguaia), Goiânia, Goiás, Brasil, esteralmendes@gmail.com
  • Fernanda Alves de Oliveira Professora na Rede Municipal de Goiânia (SME GO), Goiânia, Goiás, Brasil, fernanda.alves@ifg.edu.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v33i1.74598

Abstract

The central theme of this article is the Early Childhood Education of children in the countryside in a sociohistorical-dialectical perspective, considering, in this debate, the survey and the analysis of a set of theoreticalempirical productions that deal with rural education and Early Childhood Education, achieved in various brazilian
contexts. Rural Early Childhood Education, therefore, constitutes an educational guide and has historically been
enhanced by the dialogue between activists and researchers, whose concept of the field approaches various aspects
of the sociocultural life of its inhabitants. Our analyzes have announced that, despite significant advances related
to this area of study, the right of education of children in the countryside is fragile in terms of the implementation
of public educational policies.

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Author Biographies

Ivone Garcia Barbosa, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, ivonegbarbosa.ufg@gmail.com

Doutora em Educação (USP). Pós-doutora em Estudos da Criança pelo Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC) da UMINHO. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Infância e sua Educação em Diferentes Contextos (NEPIEC FE UFG). E-mail: ivonegbarbosa.ufg@gmail.com.

Ester Alves Lopes Mendes, Centro Universitário Araguaia (UniAraguaia), Goiânia, Goiás, Brasil, esteralmendes@gmail.com

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação (PPGE FE), Mestre em Educação (PPGE FE UFG). Professora adjunta do Curso de Pedagogia do Centro Universitário Araguaia (UniAraguaia). Professora na Rede Municipal de Goiânia (SME GO). Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Infância e sua Educação em Diferentes Contextos (NEPIEC FE UFG). E-mail: esteralmendes@gmail.com.

Fernanda Alves de Oliveira, Professora na Rede Municipal de Goiânia (SME GO), Goiânia, Goiás, Brasil, fernanda.alves@ifg.edu.br

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFG, Mestre em Direitos Humanos pela Universidade Federal de Goiás. Pedagoga da Pró-Reitoria de Ensino do Instituto Federal de Goiás. Professora na Rede Municipal de Goiânia (SME GO). Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Infância e sua Educação em Diferentes Contextos (NEPIEC FE UFG). E-mail: fernanda.alves@ifg.edu.br.

Published

2022-11-23

How to Cite

BARBOSA, I. G.; MENDES, E. A. L.; ALVES DE OLIVEIRA, F. A educação da criança do campo em uma perspectiva sócio-histórico-dialética: um diálogo sobre direitos e intercruzamentos entre o campo e a cidade. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 33, n. 1, p. 124–141, 2022. DOI: 10.5216/rp.v33i1.74598. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/74598. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Políticas públicas: propostas formativas, metodologias e avaliação