Trabalho, infâncias e crianças no contexto narrativo campo-costeiro à luz da linguagem bakhtiniana

Authors

  • Ana Paula Vieira e Souza Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, paulladesa@gmail.com
  • Carmem Terezinha Baumgartner Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Cascavel, Paraná, Brasil, carmen.baumgartner@yahoo.com.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v32i2.70892

Abstract

This research It is about discursivities of children enrolled in schools near the Taperaçu-Campo Marine Extractive Reserve to access socially necessary work and manifest child labor. The method of historical-dialectical materialism and discourse discourse analysis and interactional approach with children between 7 and 11 years old. The study area is schools of fishing communities in the municipality of Bragança, State of Pará. The results show the close relation between children in playing, in educational activities in the mangrove area. Children state the value of the school, of the artisanal fishing work in social interactions and the presence of child labor as a social phenomenon that limits school learning. It is concluded that language constitutes the speeches of children and manifests the experiences in the work of artisanal fishing and educational work. Childhoods take on different meanings between playing and precocious work in the Bragantine Amazon.

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Author Biographies

Ana Paula Vieira e Souza, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém, Pará, Brasil, paulladesa@gmail.com

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Pará e Pós-Doutora em Letras na Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Professora na Linha Políticas Públicas Educacionais pela Universidade Federal do Pará. Coordena a Linha do GEPTE Trabalho e Infâncias em Bragança-PA. Vice-Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas Afro-brasileiros (NEAB/UFPA). Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3340-1866.

Carmem Terezinha Baumgartner, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Cascavel, Paraná, Brasil, carmen.baumgartner@yahoo.com.br

Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina - UEL/PR. Docente do Curso de Letras, do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Letras - Mestrado Profissional/PROFLETRAS, e do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Letras/PPGL, na Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2608-2636.

Published

2021-11-18

How to Cite

VIEIRA E SOUZA, A. P.; BAUMGARTNER, C. T. Trabalho, infâncias e crianças no contexto narrativo campo-costeiro à luz da linguagem bakhtiniana. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 32, n. 2, p. 76–91, 2021. DOI: 10.5216/rp.v32i2.70892. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/70892. Acesso em: 19 dec. 2024.