Retorno ao trabalho? Indicadores de saúde mental em professores durante a pandemia da COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.5216/rp.v31i1.66964Abstract
The aim of this study was to track the mental health indicators of the teachers in a given institution of children and youth education in the south region of Brazil. It is a descriptive study with 84 teachers (80.7 % total), who answered a form via web, made up of three tools: a) social occupational demographic questionnaire; b) the Dass-21 scale; c) mental health symptoms scale related to work (IP-T). The results showed that 82.1% of the participants were worried with the exposure to the new coronavirus, 6.0% informed not being under social distancing, 84.5% showed being aware of the pandemic and 85.7% showed low expectations of returning to work environment. Anxiety (21.7% and 27.6%) and depression (28.9% and 28.5%), both in the Dass-21 and IP-T scale, are the more frequent mental health alterations in teachers. In the association results, the female teachers within the 46 to 56 age group and single, showed more chances to develop anxiety and depression (p<0.05). On the other hand, interacting with people who are under risk situation to catch COVID-19 reduces the chances to manifest anxiety and depression symptoms (p<0.05). In summary, the mental health indicators of the teachers during the COVID-19 pandemic should be tracked to promote the returning to work in a responsible and safe way.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2020-12-08
How to Cite
MORAES CRUZ, R. .; RUPPEL DA ROCHA, R. E.; ANDREONI, S. .; DUARTE PESCA, A. . Retorno ao trabalho? Indicadores de saúde mental em professores durante a pandemia da COVID-19. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 31, n. 1, p. 325–344, 2020. DOI: 10.5216/rp.v31i1.66964. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/66964. Acesso em: 27 jul. 2024.
Issue
Section
Dossiê Escola, Complexidade e Justiça Social
License
Política de direitos autorais (acesso livre). Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista Polyphonía o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).