Formação docente sob a perspectiva da complexidade: um olhar sobre impactos nos distúrbios musculoesqueléticos e na qualidade de vida dos professores
DOI:
https://doi.org/10.5216/rp.v31i1.66958Abstract
The aim of this research was to analyze the impact of the program based on the perspective of complexity about the musculoskeletal diseases and the teachers’ quality of life. One hundred and ninety-three female teachers of Children and Elementary School from 3 towns in Santa Catarina took part in the research. The participants were divided into 2 groups, Group 1 (n=100) were made by teachers who did not take part in the program and Group 2 (n=93) by the ones who took part in the continuing program for 2 years. The Nordic Questionnaire of Musculoskeletal Symptoms was used to evaluate the Musculoskeletal Diseases and the WHOQOL-bref questionnaire to measure the quality of life. The results showed that the upper and the lower part of the back, neck, shoulders, and fists/hands were the most affected regions by the musculoskeletal diseases in both groups. When the musculoskeletal diseases are compared between the groups, the teachers in Group 1 showed higher frequency in the last 7 days which preceded the research (16.4%) compared to the teachers in Group 2 (10.7%) (p<0.05). In comparison with the perception of the quality of life between the groups, Group 2 showed better scores in the average of Physical domain (p<0.05), Psychological (p<0.01), Social Relations (0.05) and Environment (0.001) compared to Group 1. The perception of the quality of life in general (general QL) was better among the teachers in Group 2 when compared to Group 1 (0.001). To sum up, the Formation-Action in Creative Schools improved the health and quality of life of the Elementary School teachers.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2020-12-08
How to Cite
ENDRIGO RUPPEL DA ROCHA, Ricelli; PAULINO DE QUEIROZ SOUZA, Kênia; PANTOJA VALLEJO, Antonio. Formação docente sob a perspectiva da complexidade: um olhar sobre impactos nos distúrbios musculoesqueléticos e na qualidade de vida dos professores. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 31, n. 1, p. 205–224, 2020. DOI: 10.5216/rp.v31i1.66958. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/66958. Acesso em: 5 dec. 2025.
Issue
Section
Dossiê Escola, Complexidade e Justiça Social
License
Política de direitos autorais (acesso livre). Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista Polyphonía o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).