A dança costurando saberes sociais na educação
DOI:
https://doi.org/10.5216/rp.v31i1.66950Abstract
Dancing is a human cultural language of social composition that reveals the organization of the human feeling and thinking, especially in education. The aim of this study seeks to understand dance in the child's social scenario, in education inscribed in the expressive path of the desire to be, learn and live coexist. A study with a qualitative approach was developed, based on phenomenological hermeneutics, from 10 dance workshops, with the interaction of children between 5 and 11 years old, of both sexes, who attend formal and non-formal educational institutions, from Brasil / Itajaí / SC and Portugal / Braga, and are part of the socio-educational care projects. Dance added opportunities for artistic creation and social interaction in the expressive chain; it enabled the appropriation of cultural diversity in educational relationships that allowed human emancipation, as creative subjects of the complex world experienced, of citizenship linked to dance as cultural heritage; dancing involved the human being's recognition of rights and duties which, in coexistence, strengthens his citizen identity.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2020-12-08
How to Cite
MELLER, V. A. .; DITTRICH, M. G. .; STEIL, I. .; BERBEL LEME DE ALMEIDA, D. A dança costurando saberes sociais na educação. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 31, n. 1, p. 125–142, 2020. DOI: 10.5216/rp.v31i1.66950. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/66950. Acesso em: 22 dec. 2024.
Issue
Section
Dossiê Escola, Complexidade e Justiça Social
License
Política de direitos autorais (acesso livre). Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista Polyphonía o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).