Imaginário Afro-brasileiro como dimensão pedagógica da educação

Authors

  • Julvan Moreira de Oliveira Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil, julvan.moreira@ufjf.br https://orcid.org/0000-0003-1815-6268
  • Jussara Alves da Silva Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil, tutorajussara@gmail.com
  • Luan Pedretti de Castro Ferreira Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil, luanpedretti@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v35i1.81827

Abstract

Abstract

This paper aims to demonstrate the contribution of the Afro-Brazilian imaginary to the systematization of a philosophical thought of pluriversity, which understands the human as diverse. The myths and symbolic representations of Afro cultures are some of the assumptions that underlie the ways of being black in Brazil. It is concluded that these principles will help to construct what is called a philosophy of Afro-Brazilian education.

Keywords: africanities, african philosophy, Afro-Brazilian imaginary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julvan Moreira de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil, julvan.moreira@ufjf.br

Professor do do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Doutor e Mestre em Educação pela Universidade de São Paulo (USP); Especialista (Pós-graduação Lato-sensu) em Ciências Sociais (Antropologia, Sociologia e Política) pela Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (FESP-SP); Licenciado em Filosofia pela Universidade São Francisco; Graduação em Teologia pela Pontifícia Faculdade de Teologia Nossa Senhora da Assunção da Arquidiocese de São Paulo.

Jussara Alves da Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil, tutorajussara@gmail.com

Doutoranda e Mestra em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Especialista em História e Cultura Afro-Brasileira e Africana e Educação para as Relações Étnico-raciais pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

Luan Pedretti de Castro Ferreira, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil, luanpedretti@gmail.com

Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Licenciado e Bacharel em História pela mesma universidade.

Published

2025-11-04

How to Cite

OLIVEIRA, Julvan Moreira de; SILVA, Jussara Alves da; FERREIRA, Luan Pedretti de Castro. Imaginário Afro-brasileiro como dimensão pedagógica da educação. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 35, n. 1, p. 63–78, 2025. DOI: 10.5216/rp.v35i1.81827. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/81827. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Travessias das Filosofias Africanas: entre modelos de ensino e aprendizagem