Contracolonização, linguagens e educação: da guerra por territórios a uma educação contracolonizadora

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rp.v35i1.81569

Abstract

This article, which is essayistic in nature, aims to debate counter-colonization in the context of academic education, using language as a field for implementing colonizing and counter-colonizing territorialities and educational perspectives, based on Antônio Bispo dos Santos (2015; 2018; 2023). The article briefly reviews the context of the colonial invasion of Brazil as a war for territory that has unfolded to the present day, highlighting operations of this war conducted in the field of language. The final third of the text is dedicated to problematizing Brazilian universities, reflecting on a Eurocentric model of Education and counter-colonizing possibilities in the academic field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Cristina de Araujo, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo, Brasil, debora.c.araujo@ufes.br

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Graduada em Letras - Português/Inglês pela Universidade do Estado do Paraná, Campus de Paranavaí. Professora de Educação das Relações Étnico-Raciais no Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. É professora permanente do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação (PPGPE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), pela UFES.

Ludovico Muniz Lima, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo, Brasil, ludovicomunizlima9@gmail.com

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação (PPGE) da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Mestre profissional em Ensino de Humanidades pelo Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes) e graduado em Geografia pela (Ufes).

Published

2025-11-04

How to Cite

ARAUJO, Débora Cristina de; LIMA, Ludovico Muniz. Contracolonização, linguagens e educação: da guerra por territórios a uma educação contracolonizadora. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 35, n. 1, p. 35–47, 2025. DOI: 10.5216/rp.v35i1.81569. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sv/article/view/81569. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê Travessias das Filosofias Africanas: entre modelos de ensino e aprendizagem