ANALYSIS OF SPATIAL PRACTICES AT TOURIST ATTRACTIONS IN JAGUARIAÍVA – PARANÁ: IMPLICATIONS FOR GEOGRAPH TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v6.79726

Keywords:

spatial practices, teaching, geography, tourism

Abstract

The present study aims to present the partial results of the project entitled “The tourist attractions of the municipality of Jaguariaíva and the teaching of geography: problematization through spatial practices”. In this manuscript, we discuss the results of the investigation of a place of tourist interest: the Casa da Cultura. The central purpose of the project is to problematize the tourist attractions in the municipality of Jaguariaíva, Brazil, through the analysis of everyday spatial practices carried out in these places in multiple times and spaces. Subsequently, we propose ways to correlate the geography content identified from the analysis of practices. The research methodology adopted is qualitative, based on the evidentiary paradigm and Ginzburg's micro-history (1989). To carry out the analyses, documents such as listing processes, photographs and interviews were examined. In the context of geographic education, we problematize the themes identified during the analysis and insert them into the “didactic path” discussed by Cavalcanti (2019). The results point to a relationship between the micro and the macro in school geographic content and to a wide range of possibilities for inserting practices observed in the classroom. Thus, the contributions of this study can help Geography teachers in Jaguariaíva and the region in their classes, contributing to greater teaching autonomy with regard to the construction of knowledge and more meaningful learning for primary school students.

Author Biographies

Thiago Luiz Calandro, Instituto Federal do Paraná, Jaguariaíva, Paraná, Brasil, thiago.calandro@ifpr.edu.br

Possui Graduação em Licenciatura em Geografia pela UENP (2009); Especialização em Auditoria e Gestão Ambiental pela UTFPR - CP (2012), mestrado (2015) e doutorado (2020) pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Campus de Rio Claro, área de Ensino de Geografia e Cartografia Escolar. Atualmente, é professor de Geografia do Instituto Federal do Paraná, Campus Jaguariaíva.

Endereço Profissional: IFPR Campus Jaguariaíva – Av. Eloa Martins Passos Felix – Rod. 151 Km 213,7. CEP: 84200-000

Email: thiago.calandro@ifpr.edu.br

Maria Fernanda Chelski Myszynski, Instituto Federal do Paraná, Jaguariaíva, Paraná, Brasil, mymariamyszynski@gmail.com

Estudante de Ensino Técnico em Alimentos Integrado ao Ensino Médio – IFPR.

Endereço Profissional: IFPR Campus Jaguariaíva – Av. Eloa Martins Passos Felix – Rod. 151 Km 213,7. CEP: 84200-000

E-mail: mymariamyszynski@gmail.com

Janaína Regina Levitszki Sabião, Instituto Federal do Paraná, Jaguariaíva, Paraná, Brasil, jana.sabiao@gmail.com

Formada em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) e licenciada em Pedagogia pela Faculdades Integradas de Itararé (FAFIT). Segunda Licenciatura em História (UNOPAR). Especialização em Gestão Educacional - Organização Escolar e Trabalho Pedagógico pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Especialização em Metodologia de História e de Geografia pela Faculdade de Ciências de Wenceslau Braz (FACIBRA), em Educação Especial e Inclusiva pela Faculdade de Ciências de Wenceslau Braz (FACIBRA) e em Autismo com Base no Modelo de Ensino Estruturado pala Faculdade Pólis Civitas. Atualmente cursa Mestrado profissional em Ensino de Geografia em Rede Nacional - PROFGEO.

Endereço Profissional: IFPR Campus Jaguariaíva – Av. Eloa Martins Passos Felix – Rod. 151 Km 213,7. CEP: 84200-000

E-mail: jana.sabiao@gmail.com

Published

2024-11-22

How to Cite

Calandro, T. L., Chelski Myszynski, M. F., & Levitszki Sabião, J. R. (2024). ANALYSIS OF SPATIAL PRACTICES AT TOURIST ATTRACTIONS IN JAGUARIAÍVA – PARANÁ: IMPLICATIONS FOR GEOGRAPH TEACHING. Revista Signos Geográficos, 6, 1–26. https://doi.org/10.5216/signos.v6.79726

Issue

Section

Artigos