GEOGRAPHY TEACHING AND EDUCATION AT THE FIRST YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL (AIEF)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v5.75295

Keywords:

geography teaching, teachers formation, elementary school

Abstract

This text presents reflections that emerge from Geography teaching and education at the first years of Elementary School. For that matter, the focus is given about teachers’ formation on teaching Geography in this stage of education and the possibilities of their professional practice, highlighting the role of this curricular subject at school and its meaning on children’s lives. Also on that perspective, the possibilities of educative practices that teachers can carry out, within different languages, so that the learning process at Geography is more meaningful to the students. We take as theoretical references authors who have dedicated their researches to this delimited thematic, with emphasis being placed on Callai (2010), Silva and Leão (2021), Rudolf and Rosinski (2021), Theves (2020), among others. The presented reflections work as a guiding principle to highlight that the initial formation given to Pedagogy teachers needs to be coherent with a conceptual and theoretical assumption which propose Geography thinking on facts and social phenomena from its study object and analysis categories. Besides, the Geography teaching and education at the first years of Elementary School may enhance children’s understanding about the world, amplifying the reading they make about it, as well as help them comprehend the relations among humankind and nature. In this regard, by considering that, at this specific moment, the first spatial abilities are built, so the usage of different languages, fulfilled with cultural artefacts, need to be articulated with childhood spatial experiences.

Author Biographies

Claudia do Carmo Rosa, Universidade Estadual de Goiás, Inhumas, Goiás, Brasil, claudia.rosa@ueg.br

Graduada em Licenciatura em Geografia e Pedagogia (UEG). Especialista em O Ensino e a Pesquisa em Geografia do Brasil (UFG).Mestre e Doutora em Geografia (UFG).Pós-doutora em Geografia (UFG).É docente efetiva nos cursos de Pedagogia e Psicologia da Universidade Estadual de Goiás – Unidade Universitária de Inhumas. É membro efetivo do Núcleo de Ensino e Pesquisa em Educação Geográfica (NEPEG) e do Grupo de Estudos e Pesquisas: currículo, ensino e formação de professores de Geografia (GECEF). Atua nos seguintes temas: Currículo, Didática, Formação de Professores, Ensino de Geografia, Anos Iniciais.

Endereço Profissional: Rua Ricardo Antônio Balestra, Vila Heitor de Paula, Inhumas/GO, CEP: 75403-533.

E-mail: claudia.rosa@ueg.br

Laís Rodrigues Campos, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, laisrodrigues@ufg.br

Graduada em Pedagogia (UEPA), em Geografia (IFPA), Mestre em Educação (UFPA), Doutora em Geografia (UFG).Atua como professora da área de Pedagogia, lotada no Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação, da Universidade Federal de Goiás (UFG), onde coordena o grupo de Pesquisa e Estudos em Geografia da Infância e Escolar nos Anos Iniciais (GPEGIEA), é pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisas em Geografia da Infância (GRUPEGI/UFF) e no Grupo de Estudos de Cartografia para Escolares (GECE/UFG). Realiza Estágio Pós-doutoral no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense.

Endereço Profissional: Avenida Afonso Pena, Setor Goiânia 2, Goiânia/GO, CEP 74665-555.

E-mail: laisrodrigues@ufg.br

Published

2023-03-27

How to Cite

Rosa, C. do C., & Rodrigues Campos, L. (2023). GEOGRAPHY TEACHING AND EDUCATION AT THE FIRST YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL (AIEF). Revista Signos Geográficos, 5, 1–16. https://doi.org/10.5216/signos.v5.75295

Issue

Section

Artigos