THE GEOGRAPHIC SPACE IN GEOGRAPHY TEACHING: A CONTINUUM IN BETWEEN BIOLOGICAL/EXISTENTIAL NEED AND POSSIBILITY SET

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v5.74851

Keywords:

Geographic Education, Geographic Concepts, Geographic Knowledge, Geography Teaching

Abstract

This paper aims at analyzing and interpreting the geographic space and its multiple approaches towards the Geography teaching in Basic Education. It was questioned how the conceptual construction of geographic space, as an essential activity of teaching Geography in Basic Education, can be carried out, considering the different theoretical-methodological perspectives. As a unfolding, the result of bibliographical research and authorial reflections, we developed it as a continuum movement among: 1. Biological/existential need — sensitive dimension and the student’s imagistic development towards the construction of spatial representation; 2. as an element of dialectic construction between cultural identity/geographic sense of belonging and the comprehension over diversity/difference in the world; 3. as a Geography object of study – synthesis of geographic knowledge; 4. in the dimension of its operational concepts and geographic scales; 5. as a logical and systemic instrument of reading and world intervention; 6. as criticism and social surpassing of capitalism and its spatial adjustments; and 7. as a set of possibilities on reality transformation and transposition. Thereby, we believe that such approaches in Geography teaching corroborate with the development of its complexity, from the understanding of geographic space in its parts, by the division of the content, to its totalization, by the synthesis of geographic knowledge, in a permanent and dialectical process of sharpening, dexterity and formation of geographic sensibilities, abilities and thinkings.

Author Biographies

Rodrigo Capelle Suess, Secretaria de Educação do Distrito Federal, Brasília, Distrito Federal, Brasil, rodrigo.capellesuess@gmail.com

Professor de Geografia junto à Secretaria de Educação do Distrito Federal - SEEDF. Doutor e Mestre em Geografia pela Universidade de Brasília - UnB. Graduado em Geografia pela Universidade Estadual de Goiás - UEG. Faz parte do Grupo de Pesquisa Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores em Geografia (GEAF-UnB). Pesquisa os seguintes temas: Educação e Currículo; Formação e desenvolvimento profissional docente; Educação Patrimonial; Educação Ambiental; Educação Geográfica/Geografia Escolar; Geografia Humanista Cultural; Geografia do Brasil; Geografia Urbana.

Endereço profissional: Sede da SEEDF, Shopping ID, SCN, Quadra 06, Conjunto A, Edifício Venâncio 3.000, Bloco B, 7° andar, Brasília/DF, CEP: 70.716-900.

E-mail: rodrigo.capellesuess@gmail.com

Cristina Maria Costa Leite, Universidade de Brasília, Brasília, Distrito Federal, Brasil, criscostaleite@gmail.com

Geógrafa, Doutora em Educação, com Mestrado em Gestão Ambiental e Especialização em Gestão do Território e Sensoriamento Remoto. Professora efetiva da Universidade de Brasília, com atuação na Graduação em Pedagogia e na Pós-Graduação em Geografia, no processo de formação de professores na área de Geografia, bem como na análise das questões referentes ao ensino/aprendizagem desse campo disciplinar. Líder do Grupo de Pesquisa Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores em Geografia (GEAF-UnB).

Endereço profissional: Campus universitário Darcy Ribeiro, Faculdade de Educação, Departamento de Métodos e técnicas-MTC, Brasília-DF/CEP 70910-900.

E-mail: criscostaleite@gmail.com

Published

2023-08-10

How to Cite

Capelle Suess, R., & Costa Leite, C. M. (2023). THE GEOGRAPHIC SPACE IN GEOGRAPHY TEACHING: A CONTINUUM IN BETWEEN BIOLOGICAL/EXISTENTIAL NEED AND POSSIBILITY SET . Revista Signos Geográficos, 5, 1–18. https://doi.org/10.5216/signos.v5.74851

Issue

Section

Artigos