SCHOOL MATERIAL CULTURE AND MODERN SCHOOL GEOGRAPHY: THE TEACHING DOSSIERS OF THE ESCOLA NORMAL CAETANO DE CAMPOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v4.74252

Keywords:

school material culture, school geography, school tradition, academic geography

Abstract

Situated in the field of relations between the school tradition of Geography and the foundation of academic geography in Brazil, this paper analyzes the characteristics and the impact of the tradition and the school material culture of the Escola Normal Caetano de Campos (ENCC) on the foundation and the first insertions of the geography community of São Paulo in the scenario of educational and academic-scientific debates of the Brazilian Geography. We argue that the material culture of the ENCC is relevant to its definition as a public institution of reference and school screening for the academic geography that was being formed in São Paulo. This text is articulated to the analysis of the so-called ENCC didactic dossiers, which reveal the activation of the modernizing principles of geography teaching, allied to the discourses of nationality and regionalization of the territory produced through textual and imagistic surfaces conveyed by the teaching practice of ENCC, which are associated with the then newly founded academic-scientific geography of São Paulo.

Author Biography

THIAGO MANHAES CABRAL, Rede Municipal de Ensino, Vinhedo, São Paulo, Brasil, thiagomanhaescabral@gmail.com

Doutor em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), atuando como pesquisador convidado durante estágio de doutorado sanduíche na CY Cergy Paris Université (França). É licenciado em Geografia pela Universidade Federal Fluminense (Niterói-RJ), com período de graduação sanduíche na Universidade do Porto (Portugal). Atua nas áreas de História da Geografia Escolar, Ensino de Geografia, Formação de Professores de Geografia, Materiais Didáticos e Políticas Curriculares em Geografia. Foi bolsista CAPES na graduação com o PIBID. É pesquisador membro dos grupos de pesquisa APEGEO (Ateliê de Pesquisas e Práticas em Ensino de Geografia) e Rede Brasilis (Rede Brasileira de História da Geografia e Geografia Histórica), ambos registrados no CNPq. Atualmente é Professor D2 (doutor) de Geografia na Rede Municipal de Vinhedo (SP), com experiência profissional comprovada nos Anos Finais do Ensino Fundamental e na Educação de Jovens e Adultos.

Endereço profissional: Av. Pres. Castelo Branco, 50 - Barra Funda, Vinhedo - SP, 13280-000

E-mail: thiagomanhaescabral@gmail.com

Published

2022-12-14

How to Cite

MANHAES CABRAL, T. (2022). SCHOOL MATERIAL CULTURE AND MODERN SCHOOL GEOGRAPHY: THE TEACHING DOSSIERS OF THE ESCOLA NORMAL CAETANO DE CAMPOS. Revista Signos Geográficos, 4, 1–19. https://doi.org/10.5216/signos.v4.74252

Issue

Section

Artigos