THE RECESS IS THE CENTER: SPACE AND TIME IN THE SCHOOL INTERACTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v4.72555

Keywords:

space-time in/of the school, children's sociability, youth’s sociability right to the city

Abstract

There is some sort of social consensus regarding that school is a fundamental locus in the promotion of knowledge for children and teenagers. From the educational legislative structure in municipal/state/federal-level to pedagogical political projects of each institution, school is understood and produced as an institution of excellence in the process of knowledge production through specific subjects. However, this institution also participates in another sphere of education that has not been observed much: the use of its spaces as a place for interaction and socialization between children and teenagers, which is a deep qualitative dimension that generates learning processes that go beyond the school subjects, reaching something that pertains to citizenship and the exercise of the right to the city. This article approaches the restrictions and possibilities presented at the school’s spatiality from human experiences and researchers in course at the Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação from the Federal University of Goiás (CEPAE-UFG).

Author Biography

Glauco Roberto Gonçalves, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil, glauco.goncalves@ufg.br

Glauco Roberto Gonçalves

 

Professor adjunto da Universidade Federal de Goiás. Fez doutorado e mestrado em Geografia Humana na Universidade de São Paulo. Bacharelado e licenciatura em Geografia na Universidade de São Paulo. Foi bolsista de doutorado da Fapesp e de mestrado do CNPq. Suas pesquisas envolvem o urbano, o cotidiano e o lúdico, bem como o entendimento critico dos espaços escolares, da educação tradicional e da mercantilização da educação. É membro do grupo de estudos e pesquisas "Geografia Urbana: a vida cotidiana e o urbano" do Laboratório de Geografia Urbana da USP. Coordena o grupo de estudos e pesquisas "Desescolalização e direito à cidade" no CEPAE-UFG. É membro do LUDENS-USP (Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas sobre o Futebol e Modalidades Lúdicas). É colunista da revista Ermira Cultura. Docente permanente do Programa de Pós Graduação Ensino na Educação Básica - CEPAE UFG e do Mestrado Interdisciplinar em Ciências ? Habitat e Expressões Culturais do Núcleo Interdisciplinar de Patrimônios, Artes e Memórias -Museu Antropológico -UFG.

Endereço profissional: Universidade Federal de Goiás, Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada a Educação (CEPAE), Campus Samambaia, Conjunto Itatiaia. CEP: 74.0019-70. Goiânia, GO, Brasil.

E-mail: glauco.goncalves@ufg.br

Published

2022-09-16

How to Cite

Roberto Gonçalves, G. (2022). THE RECESS IS THE CENTER: SPACE AND TIME IN THE SCHOOL INTERACTIONS . Revista Signos Geográficos, 4. https://doi.org/10.5216/signos.v4.72555

Issue

Section

Artigos