CONTEXTUALIZATION OF TEACHING THROUGH PROBLEM-BASED LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v4.72286

Keywords:

problem-based learning, geography teaching, scientific literacy, contextualization of teaching, online teaching

Abstract

This article presents the results of the master's research, which aimed to find evidence of conceptual learning from the contextualization of teaching, bringing together previous and scientific knowledge in the promotion of Scientific Literacy in Geography, from Learning Based on Online Problem Solving. Based on action research (Thiollent, 2011), we applied the proposal with undergraduate Pedagogy students at the Federal University of São Paulo. Our attempt to measure the conceptual contents was made possible through the Geographical Literacy Indicators (MORAES; RODRIGUES, 2021). The indicators include seven categories of geographic reasoning: vocabulary, scale of analysis, representation of space, interaction between society and nature, spatialization and temporalization, the role of society in the transformation of space and critical evaluation, measuring them from the degree of complexity of each one, using the following scale: basic (1), intermediate (2) and complex (3). The results allow us to infer that the proposal provided the development of geographic reasoning, understanding of the functioning of science and the relationship between society and its physical environment, group work, oral and written communication and argumentative skills, in addition to be a positive experience, according to the evaluation made by the students.

Author Biographies

Joines Gustavo Ruiz Garcia, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil, joines.gustavo@gmail.com

Mestrando pela Universidade Federal de São Paulo -UNIFESP- no Programa de Pós Graduação em Educação, participa do grupo de pesquisa, Alfabetização Científica e as Metodologias Ativas de Ensino: contribuições para o processo de ensino e aprendizagem. Graduado em Geografia, possui Licenciatura e Bacharelado pelo Centro Universitário Fundação Santo André (2006). Atualmente é professor do ensino fundamental II na Rede Municipal de São Paulo na rede municipal de Santo André na modalidade de Educação de Jovens e Adultos (EJA), ambos lecionando Geografia.

Endereço profissional: Rua Coronel Augusto Celso de Moura,78, Vila Industrial. CEP: 03256000 - São Paulo, SP – Brasil.

E-mail: joines.gustavo@gmail.com

Jerusa Vilhena de Moraes, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, São Paulo, Brasil, jevilhena@yahoo.com.br

Professora Associada do Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH) da UNIFESP. Vice coordenadora do Programa de Pós Graduação em Educação da UNIFESP. Realiza pesquisa na área de ensino e aprendizagem tendo como linha de investigação a resolução de problemas, a alfabetização científica em sala de aula, as metodologias de ensino e a educação geográfica. Coordena o Grupo de Pesquisa Alfabetização científica e as metodologias de ensino. Integra a Rede Latino Americana de Didática em Geografia (RedladGeo). Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2010, CAPES). Mestre em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (2006; FAPESP), Bacharelado e Licenciatura em Geografia na Universidade de São Paulo(1996-2000), Iniciação científica na Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (1997-1999; CNPq e FAPESP).

Endereço profissional: Estrada do Caminho Velho. Bairro dos Pimentas. CEP: 07252312 - Guarulhos, SP – Brasil.

E-mail: jevilhena@yahoo.com.br

Published

2022-09-28

How to Cite

Ruiz Garcia, J. G., & Vilhena de Moraes, J. (2022). CONTEXTUALIZATION OF TEACHING THROUGH PROBLEM-BASED LEARNING. Revista Signos Geográficos, 4, 1–20. https://doi.org/10.5216/signos.v4.72286

Issue

Section

Artigos