DIALOGUE WITH THE AUTHOR PROJECT: A PROPOSAL FOR CONTINUING EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v4.72053

Keywords:

continuing education, School Geography, pedagogical-geographic thinking

Abstract

This article presents the importance of continuing education, through the activities developed by the Research Group on Geography Teaching (GRUPEG/CNPq). This is the Dialogue with the Author project whose premise was the reading and debate of ideas contained in theoretical texts with the presence of the author himself. Among these dialogues, this article highlights the participation and discussions held by the authors: Lana Cavalcanti, Rafael Straforini and Carina Copatti. The texts selected by the teachers approach the theoretical and methodological bases that guide the teaching performance, the methodological proposals that can make it possible for the student to think geographically, through problematization, systematization and synthesis, teaching Geography as a spatial practice of discursive meaning and thinking pedagogical and geographic. The teachers presented, in a didactic and coherent way, some topics to motivate the dialogue. For this article, some of the most important aspects of the narratives and the relationship with theoretical texts were selected. The references used to theoretically support the article were essentially the texts suggested by the teachers. This continuing education activity contributed significantly to GRUPEG participants, as it mobilized reflection on their own practice.

Author Biographies

Andrecksa Viana Oliveira Sampaio, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, Bahia, Brasil, andrecksa.oliveira@uesb.edu.br

Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe (2013). Realizou estágio pós doutoral em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe (2019). Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe (2006), Especialista em Geografia e Desenvolvimento Local pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2002) e Graduação no Curso de Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (1996). Professora titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia e Professora do Programa de Pós Graduação em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa do Ensino de Geografia (GRUPEG/CNPq/UESB).

Endereço profissional: Estrada do Bem Querer, Km 4, Bairro Universitário. Vitória da Conquista – Bahia.

E-mail: andrecksa.oliveira@uesb.edu.br

Luciana Amorim de Oliveira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, Bahia, Brasil, luciana.oliveira@uesb.edu.br

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Especialista em Geografia Análise do Espaço Geográfico (UESB), Especialista em Geografia: Teoria e Prática em Sala de Aula (UESB), Professora (substituta) no Departamento de Geografia da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Líder do Grupo de Pesquisa no Ensino de Geografia (GRUPEG/CNPq/UESB). Membro do Núcleo de Análise em Memória Social e Espaço (NUAMSE/CNPq/UESB): Membro do Grupo de Pesquisa do Curso de Geografia da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (GeoPesquisar/ CNPq/UESB).

Endereço profissional: Estrada do Bem Querer, Km 4, Bairro Universitário. Vitória da Conquista – Bahia.

E-mail: luciana.oliveira@uesb.edu.br

Vilomar Sandes Sampaio, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, Bahia, Brasil, vilomar@uesb.edu.br

Doutor em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe. Realizou estágio pós doutoral em Geografia na Universidade Federal de Sergipe (UFS). Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe. Especialista em Espaço e territorialidade: o Espaço Baiano e Graduação em Geografia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (1995). Professor Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia do Curso de Geografia e docente do Programa de Pós Graduação em Geografia (PPGEO/UESB). Pesquisador do Grupo de Pesquisa em Educação em Geografia (GRUPEG/CNPq/UESB) e no Núcleo de Extensão em Desenvolvimento Territorial (NEDET/CNPq/UESB).

Endereço profissional: Estrada do Bem Querer, Km 4, Bairro Universitário. Vitória da Conquista – Bahia.

E-mail: vilomar@uesb.edu.br

Adriana de Mello Amorim Novais Silva , Secretaria de Educação do Estado da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil, dica_novais@hotmail.com

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação da UESB (PPGEd), graduada em Licenciatura em Geografia, com especialização em Educação Profissional Integrada à Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos. Atualmente é professora efetiva do Estado da Bahia. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa no Ensino de Pesquisa no Ensino da Geografia (GRUPEG/CNPq/UESB), desde 2018. Tem experiência na área de Geografia, e Educação com ênfase nos seguintes temas: ensino de geografia, Educação de Jovens e Adultos e estratégias de ensino.

Endereço profissional: Rua Padre José de Anchieta - s/n, Alto Maron. Vitória da Conquista – Bahia.

E-mail: dica_novais@hotmail.com

Published

2022-06-27

How to Cite

Viana Oliveira Sampaio, A., Amorim de Oliveira, L., Sandes Sampaio, V., & de Mello Amorim Novais Silva , A. (2022). DIALOGUE WITH THE AUTHOR PROJECT: A PROPOSAL FOR CONTINUING EDUCATION. Revista Signos Geográficos, 4, 1–18. https://doi.org/10.5216/signos.v4.72053

Issue

Section

Artigos