MAPPING TECHNOLOGIES AND MULTIMEDIA RESOURCES APPLIED TO THE 7th YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION: BUILDING A GEOGRAPHICAL APPROACH TO THE LOCAL ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v4.71503

Keywords:

social and environmental perception, geotechnologies, school cartography, geographic education

Abstract

This article aims to analyze the ArcGIS online mapping platform and multimedia resources as teaching methodologies for studying the local environment. Linking multimedia to geotechnologies in the teaching of Cartography has been a challenge for Geography teachers in primary education due to the urgency in understanding new ways to mediate the construction of geographical approach among the students. The Action Research methodology was employed in this study in a way that the professorresearcher and students were actively engaged in a problem-solving issue: what to do to mitigate the socio-environmental degradation of the Alcântara River located in the city of São Gonçalo/RJ. The cartographic activities presented were developed in two classes from the 7th year of Elementary School at the Raul Veiga Municipal School. The results show that, when mapping technologies are taken up in Environmental Education, students' interest in the place where they live heightens, making them feel like active subjects in building of geographic knowledge.

Author Biographies

Iomara Barros de Sousa, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Rio de Janeiro, Brasil, iomara_sousa@id.uff.br

Licenciada (2007) e bacharel (2010) em Geografia pela Universidade Federal Fluminense. Especialista em Educação Básica modalidade no ensino de Geografia pela Faculdade de Formação de Professores (FFP)/Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2009). Mestre em Geografia (2014) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Doutora em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/ Rio Claro/SP (2018). Foi professora do ensino básico concursada na disciplina de Geografia entre 2008 e 2020 na rede estadual do Rio de Janeiro e nas redes municipais de Itaboraí e Macaé/RJ. Têm experiências em Ensino de Geografia, Estágio Supervisionado, Cartografia Escolar e em Geotecnologias aplicadas ao ensino de Cartografia na Educação Básica e no Ensino Superior. É membro do Conselho Científico da Olimpíada Brasileira de Cartografia (OBRAC). Atualmente é Professora Adjunta no Departamento de Geografia e Políticas Públicas do Instituto de Educação de Angra dos Reis da Universidade Federal Fluminense onde atua no curso de licenciatura em Geografia.

Endereço profissional: Rua Miguel de Frias, 9, Niterói, RJ, CEP: 24220-900.

E-mail: iomara_sousa@id.uff.br

André Reyes Novaes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, andrereyesnovaes@gmail.com

Graduação, mestrado e doutorado em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente é professor do Departamento de Geografia Humana da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Geografia na mesma instituição. Através da obtenção de bolsas de incentivo a pesquisa, o autor já atuou como professor visitante nos Departamentos de Geografia da Royal Holloway University of London e da University of Nottingham. Desde 2016, é membro da comissão de História da Geografia na União Geográfica Internacional, atuando mais especificamente na série Geographers Biobibliographical Studies. Por meio de bolsa do Programa Prociência FAPERJ/UERJ, as pesquisas atuais buscam relacionar ensino, pesquisa e extensão com o enfoque em linhas temáticas correlatas como história da cartografia e exploração do território, imaginação geográfica e imprensa, geopolítica e metodologias visuais.

Endereço profissional: Rua São Francisco Xavier, 524, Maracanã, Rio de Janeiro, RJ, CEP: 20550-013.

E-mail: andrereyesnovaes@gmail.com

Published

2022-03-29

How to Cite

Barros de Sousa, I., & Reyes Novaes, A. (2022). MAPPING TECHNOLOGIES AND MULTIMEDIA RESOURCES APPLIED TO THE 7th YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION: BUILDING A GEOGRAPHICAL APPROACH TO THE LOCAL ENVIRONMENT. Revista Signos Geográficos, 4, 1–22. https://doi.org/10.5216/signos.v4.71503

Issue

Section

Artigos