THE THEORY OF MEANINGFUL LEARNING IN GEOGRAPHY TEACHING: AN APPROACH OF RESEARCH IN BRAZIL

Authors

Keywords:

meaningful learning, school geography, academic research

Abstract

 In this article, we present the results of an exploratory study that had as its theme the theory of meaningful learning in school geography. The Theory of Meaningful Learning was developed by David Ausubel in the 1960s and its approach is focused on school learning. Dissertations and theses published in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) database were analyzed. The study aimed to analyze the production of academic research that relates the teaching of geography and Ausubel's Theory of Meaningful Learning, from 1990 to 2020. It was produced from the methodological approach of the state of the art. I was sought to identify in the research, the objects of investigation, the methodology used, the investigated subjects and the teaching strategies developed based on Ausubel's theory. This work aims to disseminate theoretical-methodological knowledge about the Theory of Meaningful Learning emphasizing on teaching-learning processes in school geography. The results of this study confirm the existence of important gaps to be filled, although they foresee the expansion of this theme with the formulation of new research objects.

Author Biographies

Arlane Silva de Sousa, Universidade Federal do Piauí, Piauí, Brasil

Mestranda em Geografia pela Universidade Federal do Piauí, Especialista em Desenvolvimento como Meio Ambiente pela Universidade Estadual Vale do Acaraú – UVA-CE) e Graduada em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Estadual do Piauí. Atualmente, Supervisora Pedagógica em escola da Educação Básica, vinculada a Secretaria Municipal de Educação, Município de Barras, Piauí, Brasil. Participa do Núcleo de Pesquisa e Extensão em Ensino de Geografia (NUPEG) - GEOEDUC da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Atua na ciência geográfica, com ênfase na linha de pesquisa do Ensino de Geografia tendo como base Teorias Educacionais. Realizou pesquisa de nível de Mestrado como Bolsista vinculada à Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), no período de 2019 à 2021. Atualmente, atua como Supervisora Pedagógica na Educação Básica, especificamente no Ensino Fundamental vinculada à Secretaria Municipal de Educação (SEMED), do Município de Barras, Piauí, Brasil.

Endereço Profissional: Rua General. Taumaturgo de Azevedo, 51, Centro, Cep:  64100-000, Barras - PI, Brasil.

E-mail: arlanegeo@ufpi.edu.br

Josélia Saraíva e Silva, Universidade Federal do Piauí, Piauí, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2007), Mestra em Educação pela Universidade Federal do Piauí (2003) e Graduada em Geografia pela Universidade Federal do Piauí (1992). Atualmente exerce o cargo de Professora Associada III no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino da Universidade Federal do Piauí e atua, também, no Programa de Pós-Graduação em Geografia (Mestrado) dessa mesma instituição, na qualidade de docente permanente. Atuou durante dezoito anos como Técnica em Assuntos Educacionais no Ministério da Educação (DEMEC-PI). Foi professora da rede municipal de ensino em Teresina - Piauí, no período de 1993 a 2008. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: Geografia escolar, representação social, aprendizagem significativae metodologias para o ensino de Geografia.

Endereço Profissional: Universidade Federal do Piauí, Centro de Ciências da Educação. Campus da Ininga Bairro Ininga, Cep: 64049-550 - Teresina, PI - Brasil.

E-mail: saraivasilvajoselia@ufpi.edu.br

Published

2022-01-13

How to Cite

Silva de Sousa, A., & Saraíva e Silva, J. (2022). THE THEORY OF MEANINGFUL LEARNING IN GEOGRAPHY TEACHING: AN APPROACH OF RESEARCH IN BRAZIL. Revista Signos Geográficos, 3, 1–23. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/71206

Issue

Section

Artigos