THE SPATIALITY OF PUBLIC POLICIES IN EDUCATION: THE CASE OF THE SCHOOLS OF TOMORROW PROJECT IN THE MUNICIPAL SCHOOLS OF RIO DE JANEIRO-RJ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/signos.v4.70405

Keywords:

IDEB, Schools of Tomorrow, Geography of Education, Public Policies in Education.

Abstract

From the 1990s, the promulgation of the law of guidelines and foundation of education and fund policy almost universalized elementary education in our territory. This situation brought back to school a new population contingent previously excluded from its production, creating a sense of crisis in the quality of state schools. To face this situation, it was adopted the dissemination of intervention policies in several schools to improve educational quality. In this context, in 2009, the city of Rio de Janeiro adopted the Schools of Tomorrow Project to combat school dropout and low rates of Basic Education Development Index (Bedi) in units located in violent areas of urban space. The general objective of this text is to analyze the spatiality of the conformation of the Schools of Tomorrow Project. Therefore, the searching of normative texts related to the project related to the spatiality of the Ideb regarding to the school system and the target schools of the project was prioritized. It was concluded that the implementation of the Schools of Tomorrow was based on the acquisition of ready-made pedagogical methods from private institutions, removing the school autonomy as producer of solutions in its concreteness. Ideb analysis indicated that the chosen schools followed the performance of the municipal school system as a whole and showed the absence of effective changes.

Author Biographies

Isaac Gabriel Gayer Fialho da Rosa, Rede Básica de Ensino, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, isaacdarosa@yahoo.com.br

Possui graduação em Licenciatura e bacharelado em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005), possui curso de pós-graduação em Educação Básica – modalidade Gestão Escolar pela UERJ (2007), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2009), doutorado em Geografia pela UFRJ (2014). Configura-se como professor efetivo do Colégio Pedro II e docente de ensino superior da UVA, e já atuou no ensino superior da FEUC e Cederj. Atuando principalmente nos seguintes temas de pesquisa: Educação escolar, escravidão, África subsaariana, África e sistema-mundo, geotecnologias e formação de professores.

Endereço profissional: R. Bernardo de Vasconcelos, 941 – Realengo, Rio de Janeiro – RJ, 21710-261.

E-mail: isaacdarosa@yahoo.com.br

Elton Simões Gonçalves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Nilópolos, Rio de Janeiro, Brasil, eltongeosg@gmail.com

Geógrafo e professor (UFRJ, 2006). Doutor em Geografia (PUC-Rio, 2019) na linha de pesquisa Espaço, Cotidiano e Sustentabilidades. Mestre em Geografia (UFRJ, 2012) na área de concentração Planejamento e Gestão do Território. Especialista em Educação Básica –modalidade Ensino de Geografia (UERJ/FFP, 2007). Docente do quadro permanente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), campus Nilópolis (2009). Professor na Fundação de Apoio à Escola Técnica (2014), unidade ETEJK, onde também exerce a função de bolsista preceptor do programa Residência de Pedagogia – Geografia/UERJ desde novembro de 2020. Membro do Núcleo de Estudos de Geografia Fluminense (NEGEF/UERJ). Tem experiência nas áreas de Geografia Rural, Ensino de Geografia e Geoprocessamento.

Endereço profissional: R. Lúcio Tavares, 1045 – Centro, Nilópolis – RJ, 26530-060.

E-mail: eltongeosg@gmail.com

Published

2022-03-07

How to Cite

Gabriel Gayer Fialho da Rosa, I., & Simões Gonçalves, E. (2022). THE SPATIALITY OF PUBLIC POLICIES IN EDUCATION: THE CASE OF THE SCHOOLS OF TOMORROW PROJECT IN THE MUNICIPAL SCHOOLS OF RIO DE JANEIRO-RJ. Revista Signos Geográficos, 4, 1–31. https://doi.org/10.5216/signos.v4.70405

Issue

Section

Artigos