POTENTIALITIES OF THE CURRICULAR INTERNSHIP SUPERVISED IN GEOGRAPHY IN THE INITIAL TRAINING COURSE

Authors

Keywords:

internship III, national curriculum guidelines, geography teaching

Abstract

The purpose of this article is to present the potentialities of supervised curricular internship in the training course of the students in the Degree Geography course of the Center for Human Science and Education of the University of the State of Santa Catarina - FAED/UDESC Highlights some challenges and demands of initial teacher education in Brazil, focusing on aspects of the National Curriculum Guidelines for teacher training that guides the adjustments in the curricula of undergraduate courses and supervised curricular internships In this sense, we present the proposal and the developed movements of the Supervised Curricular internship in Geography III, attended in the 7th phase of the course, with emphasis on the actions developed in 2019/01. We believe that the experiences and reflections presented reveal that internship practices in different spaces strengthen teacher education and enable other views on the pedagogical relationship.

Author Biographies

Rosa Elisabete Militz Wypyczynski Martins, Universidade do Estado de Santa Catarina, Santa Catarina, Brasil

Possui Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUI (1989), especialização em Psicopedagogia pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões-URI (2001), Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo-UPF (2004) e Doutorado em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2010). Professora Associada na Universidade do Estado de Santa Catarina - FAED/UDESC na área do Ensino de Geografia. Desenvolve pesquisas na área na área de Educação, com ênfase em Processo de aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino da Geografia, currículo e formação de professores para educação básica e formação continuada e Estágios Curriculares Supervisionados. Atuo como professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação da FAED/UDESC com orientações de mestrado e doutorado. É coordenadora do grupo de pesquisa Ensino de Geografia, Formação Docente e Diferentes Linguagens no CNPQ/UDESC. Atualmente é Diretora de Extensão Cultura e Comunidade na FAED/UDESC, gestão 2017-2021.

Endereço Profissional: Av. Madre Benvenuta, 2007, Itacorubí, Florianópolis / SC, CEP: 88.035-001.

E-mail: rosamilitzgeo@gmail.com

Carolina Araújo Michielin, Universidade do Estado de Santa Catarina, Santa Catarina, Brasil

É graduada em Geografia Licenciatura (2019), graduanda em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Lapa (FAEL) e graduanda em Geografia Bacharel pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), sendo vinculada ao Laboratório de Estudos e Pesquisas de Educação em Geografia (LEPEGEO). Atualmente é mestranda no Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) da UDESC na linha de Políticas Educacionais, Ensino e Formação e atua como voluntária no Programa de Residência Pedagógica em Geografia da FAED/UDESC desde 2018.

Endereço Profissional: Av. Madre Benvenuta, 2007, Itacorubí, Florianópolis / SC, CEP: 88.035-001.

E-mail: carolinaa.michielin@gmail.com

Published

2021-03-24

How to Cite

Militz Wypyczynski Martins, R. E. ., & Araújo Michielin, C. . . (2021). POTENTIALITIES OF THE CURRICULAR INTERNSHIP SUPERVISED IN GEOGRAPHY IN THE INITIAL TRAINING COURSE. Revista Signos Geográficos, 3, 1–18. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/65373

Issue

Section

Artigos