THE HYPSOMETRIC MAP IN THE STUDY OF THE CONTINENTS

Authors

Keywords:

altimetry, maps, Geography teaching

Abstract

In this proposal are indicated didactic activities to work with Graphic Semiology through altimetric maps which constitute the six (6) continents’ (Africa, Asia, Europe, Oceania, America and Antarctica) study basis, the activities having being developed specifically for each one of them. Not only being didactic activities through graphics or sketches but also, as suggested, through scale models. The base-maps present altimetry in an approximate range of 1000 meters quotas and its biggest presents an altitude of 4000 meters. Only the guiding quota was used, whose number can vary depending on the didactic aspects considered and to follow a roughly identical number to all of the bases. The color variable follows the altimetry’s and the presented area’s pattern of meaning in the graphic language.The option was to work with the variation of four (4) colors for the altimetry, plus the fifth one, the color black, for the continent’s political delimitation, in what was proposed by Jacques Bertin in 1980, through Graphic Semiology, in an orientation directed to researchers and users of graphic maps. The Activity Theory’s - from Alexei Leontive in 1983 and Vasyli Davydov in 1998 - attributes were also considered. The results presents, in base map mode, underscore the models altimetric constructions, of the continents, as a methodological possibility of geography teaching with various contents, a mode of teaching Geography through of hypsometric maps. This denotes consider the space represented in their significations.

Author Biographies

Mafalda Nesi Francischett, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Paraná, Brasil

Graduação em Geografia (Licenciatura e Bacharelado) pela Faculdade de Ciências e Letras de Francisco Beltrão (1990). Mestrado em Educação pela Universidade Centro Oeste do PR e Universidade de Campinas (1997). Doutorado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2001). Pesquisadora colaboradora da Universidade Estadual de Campinas no ano de 2008. Pós-doutorado em Geografia pela Unicamp no ano de 2009. Professora Associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Experiência na pesquisa, ensino e extensão em Geografia, com ênfase em: Ensino de Geografia, Educação Ambiental, Cartografia Escolar, Livro Didático, educação tecnológica, com principais temáticas voltadas para: representação-linguagem-ensino.

Endereço: Avenida Luiz Antônio Faedo, 761, Ed. Curitiba, Ap 401, Centro. CEP: 85601-275 - Francisco Beltrão/PR-Brasil

 E-mail: mafalda@wln.com.br

Ana Claudia Biz, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Paraná, Brasil

Doutoranda em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da UNIOESTE - FB. Possui graduação em Geografia pela UNIOESTE (2012) e Mestrado em Geografia pela UNIOESTE (2015). Tem experiência na área de Geografia, com

ênfase em Ensino de Geografia e Cartografia Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de Geografia; ensino superior; pesquisa e cartografia escolar.

Endereço: Rua São Mateus, 1718, B. São Cristóvão. CEP: 85601-720 - Francisco Beltrão/PR-Brasil

E-mail: anacbiz@gmail.com

Published

2020-03-25

How to Cite

Nesi Francischett, M., & Biz, A. C. . (2020). THE HYPSOMETRIC MAP IN THE STUDY OF THE CONTINENTS. Revista Signos Geográficos, 2, 1–25. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/62428

Issue

Section

Artigos