GEOGRAPHY IN THE CURRICULUM OF THE BRAZILIAN SECONDARY SCHOOL, FROM THE PROPOSAL OF PIERRE MONBEIG, AROLDO DE AZEVEDO AND MARIA VICENTE DE CARVALHO CONCEPTION (1935)

Authors

Keywords:

Geography teaching, Geography curriculum, didactics of Geography

Abstract

To understand the aspects of the schooling geography’s trajectory in Brazil, we intended to approximate of the proposed curriculum for the middle school in 1930. We highlighted the influence of Pierre Monbeig, Aroldo de Azevedo e Maria Conceição Vicente de Carvalho, who developed a programme for the Geography teaching at the time. This academic paper was developed through searching and analysis of documentary sources, among them the text “O ensino secundário da Geografia”, published in 1935, in a magazine named Geografia. We seek to highlight the context in which the proposal was produced, and also the authors’ contribution for the organization of the Geography curriculum of the time. This curriculum organized the way Geography should be taught in schools, as well as the playing role that the subject took on reaffirming the status quo.

Author Biographies

Márcia Cristina de Oliveira Mello, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, Brasil

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências e Letras de Jacarezinho (1995), mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003), doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2007) e doutorado em Sanduiche pela Universidade de Lisboa (2006). Professora assistente da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Câmpus de Ourinhos. Líder do "Núcleo de pesquisa em ensino de Geografia". Membro do Grupo de Pesquisa História da Educação e do Ensino de Língua e Literatura no Brasil.

Endereço: Rua Manoel da Silva Mano, 670, Ourinhos/SP, Brasil - CEP 19906-510

E-mail: marcia.mello@unesp.br

João Luiz Cuani Junior, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, Brasil

Graduando em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Bolsista de Iniciação Científica da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP).

Endereço: Rua doze, 177, Parque Flamengo, Guarulhos/SP, Brasil – CEP 07134655

E-mail: jcuanijr1998@gmail.com

Published

2020-05-26

How to Cite

de Oliveira Mello, M. C. ., & Cuani Junior, J. L. (2020). GEOGRAPHY IN THE CURRICULUM OF THE BRAZILIAN SECONDARY SCHOOL, FROM THE PROPOSAL OF PIERRE MONBEIG, AROLDO DE AZEVEDO AND MARIA VICENTE DE CARVALHO CONCEPTION (1935). Revista Signos Geográficos, 2, 1–16. Retrieved from https://revistas.ufg.br/signos/article/view/61652

Issue

Section

Artigos