Practices and events of literacy in research in children’s writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v33.67836

Keywords:

Practices of literacy, Events of literacy, Child writing

Abstract

In this article, we discuss how the notions of practice and
event of literacy, developed in the context of New Literacy Studies, can
be revisited by research on children’s writing in the field of language
studies. This discussion is carried out by relating the notions of practices
and events of literacy with those of memory and event and by examining
children’s written enunciations resulting from school practices of literacy. In homage to Silvia Lucia Bigonjal Braggio’s work, we seek to show how
the children’s statements point to the miscibility of practices present in
events of literacy.

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Author Biography

Cristiane Carneiro Capristano, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil. E-mail: capristano1@yahoo.com.br

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e Mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Ensino, pesquisas e publicações na área de ensino-aprendizagem de língua materna, com ênfase em: leitura, aquisição da escrita e letramento, prática de produção textual e prática de leitura em Língua Portuguesa. Atualmente, é professora (Graduação e Pós-Graduação) da Universidade Estadual de Maringá (PR).

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Published

2021-09-10

How to Cite

CAPRISTANO, C. C. . Practices and events of literacy in research in children’s writing. Signótica, Goiânia, v. 33, p. e67836, 2021. DOI: 10.5216/sig.v33.67836. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67836. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê de Estudos Linguísticos