Practices and events of literacy in research in children’s writing
DOI:
https://doi.org/10.5216/sig.v33.67836Keywords:
Practices of literacy, Events of literacy, Child writingAbstract
In this article, we discuss how the notions of practice and
event of literacy, developed in the context of New Literacy Studies, can
be revisited by research on children’s writing in the field of language
studies. This discussion is carried out by relating the notions of practices
and events of literacy with those of memory and event and by examining
children’s written enunciations resulting from school practices of literacy. In homage to Silvia Lucia Bigonjal Braggio’s work, we seek to show how
the children’s statements point to the miscibility of practices present in
events of literacy.
Downloads
References
AUTHIER-REVUZ, J. Palavras incertas: as não coincidências do dizer. São Paulo: Editora UNICAMP, 1998.
AUTHIER-REVUZ, J. Entre a transparência e a opacidade: um estudo enunciativo do sentido. Porto Alegre: EDIPUCS, 2004.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In:BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, p. 261-306, 2003.
BRAGGIO, S. L. B. Leitura e alfabetização: da concepção mecanicista à sociopsicolinguística. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.
BRAGGIO, S. L. B. A importância da construção do sentido na aquisição da linguagem escrita. In: BRAGGIO, S. L. B. Contribuições da linguística para alfabetização (Org). Goiânia: Editora da UFG, 1995, p. 125-139.
CAPRISTANO, C. C. Segmentação na escrita infantil. São Paulo: Martins Fontes, 2007a.
CAPRISTANO, C. C. Mudanças na trajetória da criança em direção à palavra escrita. 2007b. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Instituto de Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007b.
CAPRISTANO, C. C. Por uma concepção heterogênea da escrita que se produz e que se ensina na escola. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 1, p. 171-193, 2010.
CAPRISTANO, C. C. Um entre outros: a emergência da rasura na aquisição da escrita. Linguagem em (Dis)curso (Online), v. 13, p. 667-694, 2013.
CAPRISTANO, C. C.; CHACON, L. Relações metafóricas e metonímicas: notas sobre a “aquisição” da noção de palavra. In: TFOUNI, L. V;
MARTHA, D. J. B. (Org.). O (in)esperado de Jakobson. 1ed. Campinas: Mercado das Letras, 2014, v. Único, p. 197-218.
CAPRISTANO, C. C.; CHACON, L. Uma análise quantitativa de rasuras ligadas à segmentação em enunciados produzidos no Ensino Fundamental I. Revista Linguística, v. 11, p. 216-229, 2016.
CORRÊA, M. L. G. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
CORRÊA, M. L. G. Pressupostos teóricos para o ensino da escrita: entre a adequação e o acontecimento. Filologia e Linguística Portuguesa, v. 9, p. 201-211, 2007a.
CORRÊA, M. L. G. Heterogeneidade da escrita: a novidade da adequação e a experiência do acontecimento. Filologia e Linguística Portuguesa, v. 8, p. 269-286, 2007b.
CORRÊA, M. L. G. Bases teóricas para o ensino da escrita. Linguagem em (Dis)curso (Impresso), v. 13, p. 481-513, 2013.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.
LEMOS, C. T. G. Em busca de uma alternativa à noção de desenvolvimento na interpretação do processo de aquisição de linguagem: Parte II. Relatório FAPESP, Campinas, 1999.
LEMOS, C. T. G. Das vicissitudes da fala da criança e de sua investigação. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 42, p. 41-70, 2002.
MACHADO, T. H. S.; CAPRISTANO, C. C. Rasuras ligadas à segmentação de palavras na aquisição da escrita. Educação em Revista, v. 32, n. 1, p. 337-364, 2016.
MAGALHÃES, I. (Org). Discurso e práticas de letramento. São Paulo: Mercado de Letras, 2012. p. 69-92.
PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 2006.
PÊCHEUX, M. Papel da memória. In: ACHARD, P. et al. (Org.) Papel da memória. Tradução e introdução José Horta Nunes. Campinas: Pontes, 2010. p. 49-57.
STREET, B. Literacy events and literacy practices: theory and practice in the New Literacy Studies. In: MARTIN-JONES, M.; JONES, K. (Orgs). Multilingual literacies, Amsterdã/Filadélfia: Jonh Benjamins, 2000, p. 17-29.
STREET, B. Eventos de letramento e práticas de letramento: teoria e prática nos novos estudos de letramento. In: MAGALHÃES, I. (Org) Discurso e práticas de letramento. São Paulo: Mercado de Letras, 2012. p. 69-92.
STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
TFOUNI, L. V. Letramento e Alfabetização. 9. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2010.
TFOUNI, L. V.; MONTE-SERRAT, D. M; MARTHA, D. J. B. A abordagem histórica do letramento: ecos da memória na atualidade. Scripta, Minas Gerais, v. 17, 2014. , p. 23-48.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Signótica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author (s) authorize Signótica to publish an article, if accepted, signing its contribution as original and not submitted to another publisher for publication. In case of acceptance and publication, Signótica's articles are Creative Comons BY-NC-ND (Attribution + Non-Commercial + Non-Derivatives)