Angolan Bildungsroman: a reading of Ngunga’s Adventures, by Pepetela

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v32.65348

Keywords:

Bildungsroman, Angola, Ngunga’s Adventures

Abstract

This article aims to analyze the work by Pepetela Ngunga’s Adventures by the perspective of Bildungsroman, in order to highlight the identities from this work in this Romanesque category, as well as the particularities that assumes due to contextual reality emphasized. Thus, argues the idea that Ngunga’s Adventures can be understood as a Angolan Bildungsroman, whereas present the life path of the protagonist according to different circumstances from his social environment, in way there are crucial in his maturity, which it is necessary to face the challenges proposed by life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisca Zuleide Duarte de Souza, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande, Paraíba, Brasil.

Doutora em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), é professora titular na Universidade Estadual da Paraíba e atua na área de Letras com ênfase em outras literaturas vernáculas e hispano-americanas. E-mail: zuleide.duarte@hotmail.com.

References

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

CAETANO, Marcelo José. A pedagogia da esperança em As aventuras de Ngunga. Scripta. Belo Horizonte, n. 19, p. 43-53, 2006.

CAMPOS, Maria do Carmo Sepúlveda. As aventuras de Ngunga: Nas Trilhas da Libertação. In: CHAVES, Rita e MACÊDO, Tania. (orgs.). Portanto...Pepetela. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009.

CANDIDO, Antonio. “A personagem do romance”. In: CANDIDO, Antonio. et all. A personagem da ficção. 12ª. ed. São Paulo: Perspectiva, 2009.

GOETHE, Johann Wolfgang von. Os anos de aprendizagem de Wilhelm Meister. Tradução de Nicolino Simone Neto; apresentação de Marcus Vinicius Mazzari; posfácio de Georg Lukács – São Paulo: Editora 34, 2006.

LUKÁCS, Georg. A teoria do romance. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2000.

MAAS, Wilma Patrícia Marzari Dinardo. O cânone mínimo – O ‘Bildungsroman’ na história da literatura. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

MAZZARI, M. Os anos de aprendizado de Wilhelm Meister: “Um magnífico arco-íris” na história do romance. Literatura e Sociedade, v. 23, n. 27, p. 12-30, 11, 2018.

OLIVEIRA, Jurema. O romance em Angola: ficção e história em Pepetela. In: XXVII SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA: CONHECIMENTO HISTÓRICO E DIÁLOGO SOCIAL, 2013, Natal-RN. Anais, Natal: Anpuh, 2013. p. 01-11.

PEPETELA. As aventuras de Ngunga. Belo Horizonte: Nandyala, 2013.

SILVA, Marcos Vinicius Caetano da. As Aventuras de Ngunga: entre a novela e o romance. Papéis: Revista do Programa de Pós-graduação em Estudos de linguagens, v. 21, n. 42, p. 218-229, 2017.

Published

2021-03-04

How to Cite

LIMA, M. I.; DUARTE DE SOUZA, F. Z. . Angolan Bildungsroman: a reading of Ngunga’s Adventures, by Pepetela. Signótica, Goiânia, v. 32, p. e65348 , 2021. DOI: 10.5216/sig.v32.65348. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/65348. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê de Estudos Literários